De 10 grootste fouten die sporters maken wanneer ze gewicht proberen te verliezen - Alles over sportvoeding

De 10 grootste fouten die sporters maken wanneer ze gewicht proberen te verliezen

Heb je ook soms moeilijk om jouw ideale sportgewicht op het perfecte moment te bereiken? En heb je soms het gevoel dat wanneer je gewicht probeert te verliezen, dit ten koste gaat van je conditie en sportprestaties? Wel, je bent niet alleen. Duizenden sporters die gewicht willen verliezen maken heel wat fouten waardoor ze nooit hun optimale sportgewicht en prestatieniveau bereiken. In deze videoreeks bespreekt sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck ze allemaal vanuit haar jarenlange ervaring met sporters op ieder niveau. 

De vier eerste fouten

In de eerste video bespreken we de vier eerste fouten. Dit zijn fouten die te wijten zijn aan een gebrek aan de juiste informatie of het volgen van richtlijnen die niet geschikt zijn voor sporters. Bijna alle sporters denken ook onvoldoende na over wat de beste strategie voor hen is, rekening houdend met de planning en de inhoud van de sportactiviteiten. 

Fouten 5, 6 en 7

De eerste vier fouten waren allemaal fouten die worden gemaakt nog voor een sporter begint aan zijn poging om gewicht te verliezen. Deze fouten vermijden zorgt dus voor de grootste kans op succes. De volgende drie fouten zijn allemaal zaken die sporters verkeerd doen eens ze starten met hun gewicht te optimaliseren. Ze draaien rond wat en hoe je eet tijdens de dag en voor, tijdens en na iedere training. Je leert er meer over in de tweede video:

Fouten 8, 9 en 10

Goed, je weet nu al welke fouten je niet meer zou mogen maken voordat je begint aan je poging om gewicht te verliezen en tijdens het hele proces. Fouten 8 en 9 draaien rond het ontbreken van de juiste methode om je gewichtsverlies te controleren, op te volgen en te kunnen volhouden. Je kan immers alle voorgaande fouten niet maken en toch je optimale gewicht niet bereiken of het niet lang volhouden als je fouten 8 en 9 maakt. Fout 10 is een bonusfout, maar één die schering en inslag is en waar je je ten allen tijde voor moet behoeden. Bekijk ze in deze laatste video!

En hoe scoor jij?

En hoe pak jij het aan wanneer je jouw gewicht probeert te optimaliseren? Als een beginner, gevorderde of professional? Klik hieronder en zoek het uit in onze quiz. Beantwoord de vragen zo eerlijk mogelijk (uiteraard ?)!

Besluit

Van één ding ben ik zeker: als je deze 10 fouten niet meer maakt, dan ben je al een heel eind op weg naar je ideale gewicht en een betere conditie en sportprestaties. Vergeet zeker niet de quiz te doen door op deze link te klikken en kom te weten hoe goed of hoe slecht jij dit allemaal aanpakt.

Je kan indien gewenst ook tientallen gratis recepten, video's, calculators... krijgen om je sportprestaties en je lichaam te verbeteren door op Start hier te klikken en een gratis account aan te maken die we vullen op basis van jouw persoonlijke voorkeuren.

Hallo, ik ben Stephanie Scheirlynck, sportvoedingsexperte en drijvende kracht achter deze website. Ik ben er als sportdiëtiste van overtuigd dat de juiste voeding cruciaal is voor optimale sportprestaties en wil sporters dan ook zo goed mogelijk ondersteunen. Zo heb ik al zeven kookboeken voor sporters geschreven waaronder Het optimale sportgewicht, Het sportkookboek, Het ultieme sportkookboek en Het sportkookboek voor jongeren.

Ik begeleid heel wat topsporters en kampioenen in uiteenlopende disciplines, zoals Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (Europees kampioen marathon), de Belgian Red Panthers (hockey), Lise Van Hecke (volleybal), Trek-Segafredo (Worldtour team in het wielrennen).

Hopelijk vond je dit artikel interessant!