Hoe gewicht verliezen? Tien tips om van te houden - Alles over sportvoeding

Hoe gewicht verliezen? Tien tips om van te houden

Je hebt geen tijd, maar wil gewicht verliezen? Hier alvast 10 tips die je kunnen helpen om je doelstellingen te bereiken.

1. Alles of niets?

Ik hoor het vaak: het is alles of niets. “Ik eet supergezond”, of “Ik kijk nergens naar!”. Zoek de gulden middenweg! Je plan is heus niet om zeep als je toch zwicht voor een reep chocolade of een pak friet. Als dat al niet meer kan!

Herpak je meteen, en volg verder je gezonde ritme. Dan merk je er echt waar niets van.

Plan ook regelmatig iets om naar uit te kijken: een etentje op zaterdag, of koffiekoeken op zondag, … zo zal je het beter kunnen volhouden.

2. Een klein beetje minder!

Heel vaak wordt ‘de riem aangespannen’ en wordt overgeschakeld op fruit, slaatjes en soep. Neem het van mij aan… daar kom je de dag niet mee door. Je houdt het misschien een paar dagen vol, maar zal uiteindelijk toch weer grijpen naar ander dingen. Slaatjes en soep vullen je maag goed, maar geven je weinig energie. Je zal snel terug honger hebben.

Als je dit streng regime wil combineren met sport, loopt het al helemaal mis. Je zal flauwtes ervaren, en een zwak gevoel. De sleutel is uiteindelijk je porties een klein beetje te verminderen. Eet een sneetje brood minder, een kleiner stuk vlees, een aardappel minder, enz… En kijk eens wat opscheppen op een kleiner bord kan doen!

3. Maaltijden overslaan is het slechtste idee

“Als ik niet eet, zal dat goed zijn voor mijn gewicht”, is een veelgemaakte fout.

Maaltijden overslaan is zowat het slechtste wat je kan doen. Je zal nadien extraveel honger hebben, en legt bovendien je metabolisme als het ware stil. Hou het op gang door te kiezen voor frequente, kleine, gezonde maaltijden. Je komt vast wel eens ’s avonds thuis met grote honger, waarbij je niet meer kan wachten tot het avondmaal. Waar grijp je dan naar? Een appel? Ik dacht het niet ?

4. Kies eens voor …

Verander je keuzes. Kies als tussendoortje eens vaker voor een stuk fruit, een fruitsalade, een magere yoghurt of pudding. Het mag zeker ook een koek zijn, maar kies dan eerder een granenreep, een stuk peperkoek, droge koekjes zoals kinderkoeken, petit beurres of soldatenkoeken. Laat de chocoladerepen, wafels, frangipanes, … voor wat ze zijn en hou ze als ‘extraatje’ wanneer je er echt naar verlangt.

5. Waarom zitten als je kan staan?

Je hoort het wel vaker: “zitten is het nieuwe roken”. Wat meer beweging in je dag brengen, kan heel gemakkelijk. Loop rond tijdens telefoongesprekken, loop naar je collega’s toe ipv te mailen, zet de printer wat verder weg, haal een glas water of een gezonde snack, neem de trappen ipv de lift, … Je dagelijks energieverbruik zal op die manier al een stuk hoger liggen.

6. Een beetje sociale druk zet je in beweging

Kindjes thuis? Breng je tijd actief door met hen: plan leuke activiteiten in het weekend, of doe zelf wat aan sport wanneer je ze naar de sportclub brengt. Anders verlies je wellicht toch veel tijd in de wagen. Misschien zijn er nog mama’s of papa’s die hetzelfde willen doen? Als je je engageert, zal je minder snel afhaken.

Geen kindjes thuis? Organiseer een sportieve activiteit met de collega’s of enkele vrienden. Je kan ze ook uitdagen om mee te doen aan een sportief evenement. Sporten met een doel gaat altijd beter.

7. Alle beetjes helpen

“Ik heb maar een half uurtje, ‘t is de moeite niet…”: verkeerd gedacht! Alle beetjes helpen: trek je loopschoenen aan en ga een toertje lopen, neem je fiets om brood te halen, parkeer je wagen niet vlak voor de deur maar ga een stukje te voet, maak een korte wandeling tijdens je lunchpauze, enz…

Als je alles samentelt, heb je aan het eind van de week best wel een paar uur in beweging doorgebracht.

8. Niet vergeten slapen!

Al slapend vermageren? Nee, jammer genoeg heb ik daar nog niets op gevonden ? Maar het is wel zo dat je energie nodig hebt om te bewegen/ sporten, en dat je – indien je niet voldoende slaapt – sneller zal grijpen naar voeding die je doel om gewicht te verliezen in de weg zal staan. Voorzie dus steeds voldoende slaap, het zal je ten goede komen.

9. Herken je emoties

Plotse stress, verdriet, frustratie… kunnen leiden tot heuse smulpartijen. Ben je nadien stressloos, is je verdriet verdwenen, of je frustratie opgelost? Waarschijnlijk voel je je nu alleen maar slechter. Denk dus eerst na voor je naar comfort food grijpt. Er is vast wel een betere oplossing voor je probleem. Bel iemand op, lucht je hart bij vrienden of collega’s, of nog beter: trek je sportkledij aan en reageer je op die manier eens goed af.

10. Geen rekenwerk meer

Er bestaan tegenwoordig heel wat apps, waarbij je zelf heel gemakkelijk je energieverbruik en -inname kan berekenen. MyFitnessPal of Fatsecret zijn hier een voorbeeld van. Wil je gewicht verliezen? Zorg dan dat je ongeveer 500kcal per dag minder inneemt dan je verbruikt. Maak het verschil niet te groot: het gewichtsverlies zal sneller gaan, maar hou je het dan ook nog vol? 


>