Wat iedereen zou moeten weten over hoeveel je moet drinken tijdens inspanning - Alles over sportvoeding

Wat iedereen zou moeten weten over hoeveel je moet drinken tijdens inspanning

Het is belangrijk om tijdens inspanningen die langer duren dan een uur voldoende te drinken. Drink je te weinig, dan geraak je uitgedroogd en wordt het veel moeilijker voor je lichaam om zich af te koelen en om de spieren van voldoende energie en zuurstof te voorzien. 

Ook de temperatuur waarin je sport bepaalt mee hoeveel je moet drinken en hoeveel je prestaties dalen wanneer je uitgedroogd geraakt. In warme omstandigheden daalt je prestatie sneller voor dezelfde mate van uitdroging dan in koude omstandigheden (omdat lichaam meer moeite moet doen om zich af te koelen). 

Om te weten te komen of je voldoende drinkt hebben we een handige calculator gemaakt. Download de calculator hier en volg de stappen om te weten te komen of je teveel, te weinig of net genoeg drinkt:

Calculator

Om te weten te komen of je voldoende drinkt hebben we een handige calculator gemaakt. Download de calculator hier en volg de stappen om te weten te komen of je teveel, te weinig of net genoeg drinkt:


Stappenplan (zie ook calculator)

  1. Ga naar het toilet. Probeer vervolgens niet meer naar het toilet te gaan tot na de training.
  2. Ga in je ondergoed op de weegschaal staan voor je gaat sporten. Geef je gewicht in in de calculator.
  3. Weet precies hoeveel drank je meeneemt onderweg. Noteer deze hoeveelheid.
  4. Ga sporten en geniet ervan! Probeer niet naar het wc te gaan tijdens de training.
  5. Meet de hoeveelheid drank die je nog over hebt na de training en geef deze hoeveelheid in in de calculator.
  6. Meet je lichaamsgewicht opnieuw, op dezelfde manier als in stap 2.
  7. Bekijk je resultaat in de calculator. Nu mag je ook naar het toilet gaan ?

Wat was je resultaat?

Drink je voldoende? Te weinig? Vragen of bemerkingen? Deel je ervaringen met ons door onderaan een reactie achter te laten.

>