Word een ijzersterke sporter: hoe voorzien in je behoefte aan ijzer en wat te doen bij een tekort? - Alles over sportvoeding

Word een ijzersterke sporter: hoe voorzien in je behoefte aan ijzer en wat te doen bij een tekort?

Ijzer is onmisbaar voor sporters

Ijzer is cruciaal voor sporters en dient voldoende in je voeding aanwezig te zijn, zoniet loop je gegarandeerd tegen problemen aan. In deze video bespreken we:

  • de rol van ijzer om het zuurstoftransport en de energieproductie in het lichaam te verzekeren
  • hoeveel ijzer je nodig hebt op een dag, zowel voor vrouwelijke als mannelijke sporters
  • wat de beste bronnen van ijzer zijn, zowel uit dierlijke als plantaardige voeding
  • wat de oorzaken en de symptomen zijn van een tekort aan ijzer 
  • de 3 verschillende stadia van een ijzertekort en hoe je kan weten in welk stadium jij je bevindt op basis van je bloedwaarden
  • hoe je een tekort kan behandelen en hoeveel ijzer je dan moet supplementeren
  • wat je nu als sporter concreet moet doen, zelfs al heb je momenteel geen ijzertekort

Download de mindmap

Je kan de mindmap die we in deze video overlopen toevoegen aan je Allesoversportvoeding-account door hier of onderaan de video te klikken. Als je nog geen account hebt dan wordt er een voor je aangemaakt. Laat me in de reacties onderaan ook zeker vinden wat je vindt van dit format en of je al een ijzertekort hebt gehad, welke symptomen je ervaarde en hoe je het hebt opgelost.

Bekijk alle uitleg

Voeg deze mindmap toe aan je account

Heb je een Allesoversportvoeding account? Klik hieronder om de mindmap van dit artikel aan je account toe te voegen. Heb je geen account maar wil je er een? Doe dan hetzelfde en je account wordt aangemaakt. Je krijgt je accountgegevens toegestuurd via email.

Vind je deze video interessant of heb je al een ijzertekort gehad?

Laat me weten of je dit mindmap-format nuttig vindt of wat jouw ervaring is met een ijzertekort door hieronder een reactie na te laten.

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment:

29 comments
staf de l'arbre says

compleet zoals altijd

Reply
Patrick Croisiaux says

Heel interessant om weten, en zeer duidelijk uitgelegd. Al zag ik als referentiewaarden van hematocriet op mijn bloedtest van 2 weken geleden dat de referentiewaarden liggen tussen 39 en 49.7. De ideale waarde is volgens jou verschillend van de ene tot de andere persoon. Geldt dat dan ook voor de referentiewaarden?

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Patrick,

    De referentiewaarden verschillen wel een beetje van labo tot labo, maar kijk inderdaad even in de kolom naast jouw waarde om te zien of je er binnen valt.

    Reply
Emilie says

Top! Zeer interessant!

Reply
Katleen says

Heel leerrijk! Dank je wel! Meer van dit graag! 🙂

Reply
Erika says

top info , heb momenteel sterk ijzer tekort, leuk om er net nu meer over te kunnen weten.

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Ahh! Hopelijk haal je dat tekort snel terug op, Erika.

    Groetjes,
    Stephanie

    Reply
Peter says

Hoi,
Was een goede en infovolle video !
Ben fervent sporter van 50 jaar.
Telkens bij een bloedprik (2a3 x jaar) komt dit bij mij naar voor, …te kort aan ijzer.
Telkens moet ik hiervoor dan supplementen innemen, maar helpt volgens mij niet echt voor mij.
Ben op zoek naar die naald in de hooiberg om de waarde toch te doen laten stijgen.

Reply
    Monique says

    Een ijzertekort kan komen door een gebrek aan vitamine C. Een supplement met natuurlijke vitamine C ( geen synthetische ) kan ervoor zorgen dat je geen ijzertekort meer hebt.

    Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Peter,

    Hopelijk kan je via deze video nagaan of je aan alles hebt gedacht.

    Groetjes,
    Stephanie

    Reply
Tommy De Cock says

Top info! Doe bloedcontroles afhankelijk van traingsperiodes en wedstrijden. Voeding is de start van alles. Ervoor,tijdens, erna. Heb dit meermaals ondervonden.

Bedankt van de tips waarop zeker te letten naar hoeveelheid ijzer met zeker dat teveel slechter is dan te weinig.

Grtz, Tommy

Reply
Nathalie says

Zeer waardevolle info voor mij aangezien ik bijna voortdurend met zeer zware ijzertekorten kamp (ook op dit moment – stadium 3). Ik ga zeker (nog) meer focussen op de voedingsmiddelen die in de video vernoemd worden die een hoog ijzergehalte hebben.
Ik neem momenteel ook calcium in voor mijn botten, maar bij het horen dat deze de ijzeropname niet bevorderen, ga ik even stoppen met calcium – bedankt voor deze nuttige info!
Ben fan van deze video’s :-).

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Nathalie,

    Vooral de calcium-supplementen niet gelijktijdig innemen met je ijzersupplement, als je ze echt nodig hebt best even overleggen met je arts.

    Groetjes,
    Stephanie

    Reply
els vervaeke says

Zeer duidelijke uitleg en overzichtelijk schema.

Reply
Laurens says

Goede informatie. Dank! Erg actueel voor mij (helaas). Op 28-12-18 ijzertekort geconstateerd. Ferritine – 11 / HB 7.3. Daarna op advies arts ijzertabletten (2 x 200mg per dag). Op 05-02-19 al verbetering: Ferritine – 26 / HB 8.5. Nu komende half haar op advies arts die 2 x 200mg per dag handhaven. Ben vegetariër en duursporter. Is die dosis wel oké? En waar ik erg benieuwd naar ben: is er iets te zeggen over hoe lang het ijzertekort al aanwezig zou kunnen zijn? Ik vermoed namelijk al ruim 2 jaar (achteraf kijkende naar de symptomen + sportprestaties).

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Laurens,

    De dosis zal je arts best bepalen, en hoe lang het tekort al aanwezig is … dit kan zeker iets zijn waar je al lang mee zit.
    Zoals je zelf aangeeft, weet je soms pas nadien hoe het kwam dat je al maanden vermoeid was. Je voelt namelijk niet altijd dat er iets mis is, tot er een tekort wordt vastgesteld, je een supplement neemt en je nadien pas voelt hoe merkbaar het verschil is.

    Reply
Véronique says

Zeer verhelderende uitleg! Ik heb ook regelmatig te kampen met een tekort in mijn ijzerreserve en moet dan extra ijzer bijnemen. Eindelijk zie ik duidelijk verband tussen mogelijke oorzaken en de gevolgen. Aan sommige oorzaken kan ik zelf wel iets doen. Hopelijk zijjn die extra tabletjes dan niet meer nodig. Bedankt!
De mindmap is zeer goed opgebouwd en praktisch om later nog eens snel op terug te blikken. Je mag dit zeker nog voor andere onderwerpen maken!

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Bedankt, Véronique.
    We nemen je tip zeker mee 🙂

    Reply
Steven says

Duidelijke info, bedankt!

Reply
Nadja says

Net weer een bloedcontrole gehad. Ferritine gehalte opnieuw gezakt tot 4 ondanks inname orale suppletie.in het verleden ook enkel reactie op intraveneuze behandeling van ijzertekort. Akkoord van huisarts / sportarts om nu nog een maand ander product te proberen waarvan 2 tabletten ipv 1… Fingers crossed. De wonderen zijn de wereld nog niet uit… ☺️ Over iets meer dan een maand loop ik een have marathon. Ik vond jouw presentatie overigens heel erg goed en interessant. Ondanks dat ik als verpleegkundige hier zelf ook wel wat van op de hoogte ben, heb ik heel geboeid geluisterd!

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Bedankt voor je reactie, Nadja, en veel succes!!

    Reply
Martin Van Oostende says

Heeeel interesssante video want de problematiek hierin besproken is mijn grootste probleem als duursporter. Ik heb van nature een zeer laag hematocriet, hemoglobine gehalte. Mijn hematocriet zal na een rustperiode (na de winter) uitzonderlijk 40 bedragen. Bij metingen tijdens het jaar (3 – 4 maal/jaar) zal dit meestal 36 – 38 bedragen. Ik moet dus lange duurtainingen na elkaar vermijden, voldoende rustperiodes inlassen, extra op mijn voeding passen en regelmatig ijzersupplementen nemen. Ondanks deze problematiek slaag ik er toch in het podium te halen (in mijn leeftijdscategorie) in zware meerdaagse (3 – 7 dagen) granfondo’s.

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Bedankt voor je reactie, Martin!
    Je volgt duidelijk goed het advies van je coach/ arts, en je slaagt er in op je best te presteren. Super!

    Reply
Add Your Reply