Waar haal jij je informatie over sportvoeding?

Waar haal jij je informatie over sportvoeding?

Je leest waarschijnlijk ook allerlei zaken over sportvoeding, zoals:

  • Je mag nooit koolhydraten eten
  • Eet nooit pasta, brood of aardappelen, want daar word je dik van
  • Je moet verschillende dagen na elkaar vasten
  • Je mag sommige voedingsmiddelen nooit met elkaar combineren, want dan val je dood ?
  • Ondanks 200.000 jaar evolutie mogen we nog altijd niet anders eten dan in de oertijd
  • Alle suikers zijn slecht
  • Vetten leveren veel calorieën dus moet je volledig uit je voeding schrappen
  • De beste manier om je gewenste competitiegewicht te bereiken, is door zoveel mogelijk vocht te verliezen

Enerzijds ontmoet ik heel wat sporters die allerlei zaken proberen waar helemaal geen wetenschappelijke basis voor is. Ze surfen mee op een nieuwe hype of proberen gewoon de dingen die ze van iemand uit hun omgeving hebben gehoord. Anderzijds zijn er ook sporters die de laatste wetenschappelijke rapporten uitpluizen op zoek naar die ene nieuwe bevinding die hen nog wat prestatiewinst kan opleveren. Ze verliezen zichzelf in onderzoeken die vaak in een laboratorium zijn uitgevoerd en waarvan de resultaten helemaal niet vertaalbaar zijn naar de sportpraktijk.

Van individuele ervaring tot fundamenteel wetenschappelijk onderzoek

Het hele gamma van informatie dat je kan vinden kan je weergeven in volgende grafiek:

Individuele ervaring

Aan de linkerkant heb je informatie die uitsluitend gebaseerd is op de ervaring van één persoon. Iedere dag verschijnt er vanalles op social media of ziet een nieuwe blog het daglicht. Iedereen kan zijn eigen persoonlijke ervaring delen met de wereld via een klik van de muis. Op zich is dat positief: je doet inspiratie op bij anderen en je wordt misschien bevestigd in hetgeen je al dacht te weten.
Alleen is het belangrijk te weten waarop de informatie gebaseerd is. Wordt er puur geschreven uit eigen ervaring of is er ook een wetenschappelijke basis? Wat voor één persoon werkt is immers niet altijd het juiste advies voor iemand anders. Mensen hebben bovendien de neiging om zich te focussen op ervaringen die bevestigen wat zij willen horen.

Ik merk dagelijks dat mensen hun informatie halen van twijfelachtige bronnen op internet of via informatie in de boekjes. Het gaat regelmatig om advies voor één specifiek probleem dat los van het totaalplaatje van je levensstijl en gewoontes wordt beschreven.

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek

Helemaal aan de andere kant heb je wetenschappelijk onderzoek dat zeer fundamenteel is, waarvan de bevindingen zonder twijfel voor iedereen gelden, zoals bijvoorbeeld het ontleden van de verbranding van één molecule suiker. Deze bevindingen kennen nog geen vertaling in richtlijnen die bruikbaar zijn voor de sportpraktijk. De informatie is heel technisch geformuleerd en alleen specialisten geraken er wijs uit. Sporters of begeleiders die deze rapporten lezen trekken heel vaak conclusies die helemaal niet binnen het opzet van het oorspronkelijke onderzoek passen. Een goed voorbeeld hiervan is de idee dat alle suikers slecht zijn omdat de inname van suiker de productie van insuline uitlokt. Insuline remt de vetverbranding in het lichaam. Wie vet wil verbranden mag dus vooral geen suiker eten!
Dit soort conclusies begint al snel zijn eigen leven te leiden en wordt dankbaar opgepikt door de populaire media. En uiteindelijk weet niemand nog wat de oorspronkelijke context was.

Kies voor toegepaste, praktisch uitvoerbare wetenschappelijke kennis

Het is op het kruispunt van wetenschappelijk onderzoek en de ervaring van een grote groep mensen dat praktisch bruikbare kennis ontstaat. Sporters worden hierbij ingedeeld in verschillende groepen en onderworpen aan experimentele condities, zoals verschillende soorten sportdranken en trainingsmethoden. Alle andere omstandigheden worden zoveel mogelijk gecontroleerd, zodat men zeker is dat een verschil in resultaten een gevolg is van het experiment. Pas wanneer er duidelijke verschillen tussen groepen, herhaaldelijk kunnen worden aangetoond, kunnen er goede richtlijnen voor de sportpraktijk worden geformuleerd. Deze richtlijnen zijn specifiek voor de doelgroep en omstandigheden die eigen waren aan het experiment. Al te vaak worden resultaten voor één groep uit de context gerukt en veralgemeend naar iedereen in alle omstandigheden. Zo ken je misschien het populaire maar foutieve idee dat één glas rode wijn per dag voor iedereen gezond is.

En jij?

Hoe kritisch ben jij in het kiezen van je informatiebronnen? We kiezen allemaal onze medische zorgverleners met de nodige omzichtigheid, maar de adviezen over wat we iedere dag eten en drinken halen veel mensen bij dubieuze bronnen van informatie. Heb je zelf ervaring met een mirakelmethode of informatie die achteraf toch niet zo goed bleek te zijn? Deel ze met me door hieronder een reactie achter te laten.


  • Inge Brunello schreef:

    Beste Stephanie,

    Ik haal mijn info meestal op gezondheidsnet.nl, e gezondheid.be, gezondheid.Be, fiets.nl, tijdschrift van de Vlaamse wielerbond.

    Met vriendelijke groeten,

    Inge Brunello

  • An Van de Velde schreef:

    Goeidag,
    Ik heb mijn bedenkingen bij het achterwege laten van brood/ pasta/aardappelen.
    Ik ga 4x p week lopen, 1x zwemmen en fietsen doe ik dagelijks. Als ik dan geen koolhydraten mag eten, val ik flauw.

    Je moet natuurlijk niet overdrijven met koolhydraten maar op een evenwichtige manier eten in combinatie met groentjes en vis of kip.

    Vele groetjes,
    An

  • Chariel De Cock schreef:

    Beste Stephanie

    Ik zorg ervoor dat ik zoveel mogelijk varieer in mijn voeding. Dagelijks havermout, groenten, fruit, magere yoghurt, noten, donker brood. Ik eet weinig tot bijna geen rood vlees. 2 tot 3 keer per week kip of vis. Toegevoegde suikers probeer ik te vermijden, tenzij tijdens wedstrijden of zware trainingen.
    Een dieet zonder koolhydraten lijkt mij geen goed idee voor personen die veel aan sport doen. Ik doe ultratrails, triatlon, rij dagelijks 50km met de fiets, ik geef 7 trainingen (spinning, striding, aerobic, BBB, keep running) per week en ga elke zondag met de wielerclub rijden. Als ik mijn brood, pasta, rijst en aardappelen laat vallen zou ik niet zo kunnen presteren.
    Ik ben erg kritisch tegenover alle gezondheid en dieet hypes omdat ze vaak erg extreem zijn en je onmogelijk alle voedingswaarden binnenkrijgt die je nodig hebt.

    Blunders die ik beging:
    – Herbalife; ik liet me lang geleden door een vriendin overhalen een maaltijdshake te nemen als ontbijt ipv mijn dagelijkse havermout die volgens herbalife niet volwaardig genoeg zou zijn. Tot wanneer ik de ingrediënten en de voedingswaarde van zo ’n shake eens analyseerde en tot de vaststelling kwam dat ik elke ochtend een bom suiker in mijn maag goot.
    – detox sappen kuur van jus jus; een dag alleen biologische sappen drinken. Ik heb me nog nooit zo ongemakkelijk, duizelig en futloos gevoeld als toen. Dit kan niet gezond zijn.

    Blunders die ik nu nog steeds bega:
    – teveel vezels eten voor een wedstrijd
    – ’s Avonds na mijn training de koelkast induiken omdat ik razende honger heb.

    Groetjes
    Chariel

    • Stephanie schreef:

      Dag Chariel,
      Zo te zien heb je al veel geleerd uit het verleden. Eigenlijk is dat ook de beste manier om te ontdekken waar bepaalde voedingsstoffen (zoals koolhydraten) voor dienen 🙂

  • Anoniem schreef:

    Ik ben een vrouw van 52 en aan het trainen voor volledige triathlon in september as, ik denk dat ik heel gezond eet, ondanks de vele uren trainen val ik niks meer af!
    Ik zou uiteraard nog graag enkele kiloos afvallen maar blijf status quo.
    Ben 1,78 en weeg 65,5.
    Heb mijn brood volledig geschrapt en eet 2x per dag havermout.
    ‘ s middags volwaardige maaltijd!
    Mvg,
    Ann.

  • Diederik ampe schreef:

    Geprobeerd om minder koolhydraten te eten maar ik kreeg al snel draaingen en de bibber.
    Vooral draaingen wanneer ik uit zitpositie rechtstond.
    Wel snel gewichtsverlies maar kort tijd later onweerstaanbare drank om te eten.
    Voortaan eet ik mn suikers die ik verbrand met trainen en dat voelt goed aan.

  • Rik F schreef:

    Hallo Stephanie,

    In je sportkookboek vermeld je bij een dag met krachttraining
    dat je best dierlijke proteinne neemt.
    Ik neem ongeveer 160g (2g/kg lichaamsgewicht). Volledig akkoord met het feit dat dierlijke proteinnes compleet zijn in vergelijking met graan/groenten proteinnes die incompleet zijn. Maar als ik een dierlijk met een plantaardig combineer, gelden de ingenome proteinnes dan ook als complete bron? Als ik enkel de dierlijke eiwitten zou tellen en hiermee rekening zou houden dan kom ik op het einde van de dag veel te hoog (veel meer dan 160g) want de ingenomenkoolhydraten bevatten heel veel proteinnes.

    Alvast bedankt voor het advies!

    Rik

    • Stephanie schreef:

      Dag Rik,
      Goede vraag hoor!
      Je hebt helemaal gelijk dat we alles samentellen. Je hoeft zeker niet meer dan 2g eiwit/ kg lichaamsgewicht te voorzien, en dit is alles inclusief.

  • >