Hoe omgaan met spierkrampen en spierpijn tijdens het sporten? – Alles over sportvoeding
Kramp en spierpijn tijdens het sporten

Hoe omgaan met spierkrampen en spierpijn tijdens het sporten?

Plotse kramp of pijn in je spieren tijdens het sporten is behoorlijk lastig. Meestal verdwijnt dit ongemakkelijk gevoel na enkele minuten, maar de gespannen spier zal nog wel een tijdje hard aanvoelen. Een kramp is meestal vrij onschuldig, maar wanneer ze opkomt tijdens een inspanning is het niet evident er snel vanaf te geraken. In deze update belichten we daarom verschillende mogelijke oorzaken van spierkrampen en -pijn en hoe je deze kan voorkomen:

  • Fysieke overbelasting van de spier
  • Te stijve spieren
  • Een slecht dieet dat niet in voldoende voedingsstoffen voor de spier voorziet
  • Vochtverlies door hevig zweten waardoor je uitgedroogd raakt en/of het verlies van veel mineralen (vnl. natrium) via het zweet

Flowchart

We hebben een handige flowchart gemaakt met de verschillende oorzaken en oplossingen voor kramp tijdens het sporten. Je vindt deze onderaan deze update.

Flowchart

Ook soms last van krampen?

Heb je soms last van krampen tijdens het sporten en wat doe je er dan aan? Laat het ons weten door een reactie na te laten.

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
KrisD says

Hallo, ik heb zo goed als elke rit last van krampen. Na fietspositionering, inspanningstest, aangepast trainingsschema’s betert dit niet. Ik drink dagelijks tot 2liter water, tijdens de rit sportdrank, 600ml per uur, probeer naar eigen mening mijn koolhydraat op peil te houden…maar helaas..soms na 40km al, soms na 70km pas. Ik train in dit geval in zone 2, lange duur training.
Overvloedig drinken voor de rit, bvb op weg naar de ardennen in de auto, helpt wel, maar dit is dan belachelijk veel, zodat je er mottig van wordt…
Deze aandoening beperkt me in mijn sportieve uitdagingen.

Mvg, Kris

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Kris,

    Je kan best eens een sportmedisch consult met bloedanalyse inplannen, en eventueel (indien nodig) een zweetanalyse.
    Zo zal je zeker individueel advies krijgen, en kan je probleem hopelijk verholpen worden.

    Veel succes!

    Reply
Add Your Reply