Minder eten in functie van gewichtsverlies: een goed idee voor sporters? - Alles over sportvoeding

Minder eten in functie van gewichtsverlies: een goed idee voor sporters?

De meeste mensen proberen gewicht te verliezen door minder te eten, maar is dit een goede strategie voor sporters? Stephanie bespreekt het in deze video. 

Vermageringsdiëten hebben heel wat nadelen (en niet alleen voor sporters) en zijn de oorzaak van het gekende jojo-effect, waarbij al het gewicht er na het dieet terug bij komt. Meestal gaat het proces als volgt: 

Je wil wat gewicht verliezen in functie van een strakker lichaam, betere sportprestaties en/of je gezondheid.

Je wil zoveel mogelijk calorieën besparen en zoveel mogelijk energie verbruiken dus je gaat minder eten en meer sporten.

Deze situatie is moeilijk voor je lichaam: je hebt een slecht gevoel op training, herstelt onvoldoende, je wordt chagrijnig...

Dit kan je fysiek en mentaal niet volhouden en je hervalt in je oude eetgewoonten.

Je gewicht gaat terug naar het oorspronkelijke niveau of nog hoger. Vaak zien we dat bij mensen die terug op hetzelfde gewicht komen, de lichaamssamenstelling is verslechterd (zoals besproken in dit voorbeeld).

Ervaring met minder eten en sporten?

Wat is jouw ervaring met het beperken van je voedingsinname in combinatie met veel of meer sporten? Deel ze met ons door onderaan een reactie na te laten.

  • Isabelle schreef:

    Momenteel ben ik reeds 20 kg. afgevallen door minder/gezonder/bewuster te gaan eten in combinatie met krachttraining. Het bevalt me heel goed maar de laatste weken merk ik toch dat ik soms tijdens de training letterlijk en figuurlijk sterretjes zie. Nu ben ik wel een vrouw van bijna 48 jaar, 1.80 m. en 78 kg.

    • Dag Isabelle,
      Je kan dan best je voeding rondom de training toch wat aanpassen (iets meer koolhydraten voor je gaat trainen), want je lichaam zal dit meer en meer nodig hebben nu. je reserves kleiner zijn en je wellicht ook intensiever kan trainen.

  • >