Hoe optimaal herstellen met de juiste recuperatiedrank? - Alles over sportvoeding

Hoe optimaal herstellen met de juiste recuperatiedrank?

Een gewone sportdrank gebruik je voor en tijdens het sporten (meer info in dit artikel) maar na het sporten heb je vaak baat bij een goede recuperatiedrank. In deze video bespreken we de kenmerken van deze drank in functie van het type inspanning dat je net hebt geleverd. De belasting van de voorbije inspanning bepaalt immers de aangewezen voedingskeuzes:

Na een lichte belasting

Richtlijnen:

  • Utensil Fork
    een speciale recuperatiedrank is niet echt nodig
  • neem een herstelmaaltijd binnen de 2 uur na de inspanning
  • combinatie van vlees/vis/vleesvervanger + pasta/rijst/granen/aardappelen/brood + groenten

Na een matige belasting

Richtlijnen:

  • Utensil Fork
    een recuperatiedrank is aangeraden binnen de 30 minuten na inspanning
  • je kan deze eventueel zelf maken
  • Utensil Fork
    20g eiwitten + 20-25g koolhydraten
  • combinatie van melk/yoghurt/kwark + vers fruit/havervlokken/honing/...

Na een zware belasting

Richtlijnen:

  • Utensil Fork
    een recuperatiedrank met wei-eiwit is aangeraden binnen de 30 minuten na inspanning
  • je kan deze best kopen bij de apotheek of sportspeciaalzaak
  • Utensil Fork
    20-25g wei-eiwit + 60-80g koolhydraten
  • best gevolgd door een herstelmaaltijd even later
Recuperatiedrank zware inspanning

Meer info over welke sportdrank aangewezen is voor en tijdens de inspanning lees je in dit artikel

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment: