Sport, voeding en het coronavirus: vragen en antwoorden - Alles over sportvoeding

Sport, voeding en het coronavirus: vragen en antwoorden

Naar aanleiding van de invloed van de coronamaatregelen op onze sportactiviteiten deed ik een Facebook-live sessie waarin ik verschillende vragen beantwoordde. Je kan alles hieronder terugvinden. In de video kan je meteen naar de verschillende vragen springen door op de bolletjes in de tijdslijn of op het lijsticoontje rechtsonder te klikken.


Deel 1:

  • Vragen 1 (vanaf 2'36"):
    • Ik ben een belofterenner die net op competitiegewicht stond. Ik blijf uiteraard wel trainen deze weken, maar kan het kwaad om op vlak van voeding even de riem wat losser te laten?
    • Er zijn heel wat events uitgesteld en afgelast. Hoe kan je deze periode nu best aanpakken? Moet ik deze tijd bekijken als extra tijd om te trainen zoals in de winter, basisconditie uitbreiden en opbouwen, of mijn uitgestippeld traject verder volgen? 
  • Vraag 2 (vanaf 5'51"): Heb je tips om je motivatie te behouden als je niet weet wanneer er terug wedstrijden zullen doorgaan?
  • Vraag 3 (vanaf 7'21"): Hoe kan ik mijn gewicht en lichaamssamenstelling zelf best opvolgen de komende weken? Is buikomtrek een goede parameter?

Deel 2:

  • Vragen 1 (vanaf 0'46"):
    • Welke voeding kan helpen om je weerstand te verhogen?
    • Eventueel bepaalde extra vitamines of supplementen?
    • Ben je vatbaarder meteen na het sporten, en kan je dat verhinderen door herstelvoeding?
  • Vraag 2 (vanaf 6'13"): Ik heb 25j gevoetbald zonder op mijn voeding te letten en nu zijn we met de voetbalgepensioneerden beginnen fietsen. Ik heb al veel van je geleerd, en wil nu graag weten hoe ik zelf kan berekenen hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten mijn gerechten bevatten. Ik kook ontzettend graag en ik merk echt dat voeding je prestaties kan verbeteren.
  • Vraag 3 (vanaf 7'26"): Hoe kan ik het best herstellen na een inspanning?
  • Vraag 4 (vanaf 9'43"): Helpt cardio nuchter nu echt bij de vetverbranding?
  • Vraag 5 (vanaf 12'21"): Ik ben 11 jaar en volop aan het groeien. Ik ben een meerkamper en heb vaak energiedips. Hoe kan ik deze voorkomen, zodat ik mijn sportprestaties niet belemmer en mijn groei niet afrem?
  • Vraag 6 (vanaf 14'41"): Kan je het verschil nog eens uitleggen tussen eten en drinken op de fiets en tijdens het lopen? Ik ben met sportrepen aan het oefenen omdat ik vaak last heb van mijn maag als ik gels neem.
  • Vraag 7 (vanaf 19'41"): Hoe kan je gewicht verliezen zonder spiermassa te verliezen?  Is dat nu een goede periode?

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment: