Veelgestelde vragen over sportvoeding in de winter

Veelgestelde vragen over sportvoeding in de winter

De winter laat wat langer op zich wachten, maar komt er hoogstwaarschijnlijk nog aan.

De juiste voeding in koude omstandigheden is van groot belang omdat je immers tijdens de wintermaanden de basis legt voor wat je dit zomerseizoen wil presteren. Je voeding zorgt ervoor dat je lichaam op de juiste temperatuur blijft en dat je voldoende energie hebt om de training tot een goed einde te brengen. Als je een wintersport uitoefent, is het helemaal belangrijk, want dan draait het voor jou net nu om je prestaties!

Dit zijn alvast de meest gestelde vragen rond sportvoeding in winterweer:

Verbranden we meer calorieën als we sporten in koude omstandigheden?

Als je je lichaamstemperatuur constant kan houden, zal je niet per se meer energie verbruiken tijdens de wintermaanden dan in warme omstandigheden. Daalt je lichaamstemperatuur (en bibber je bijvoorbeeld van de kou), dan kost het je lichaam extra energie om je lichaam op temperatuur te houden. Bibberen is niet echt gewenst, want dan zal je lichaam je koolhydraatreserves aanspreken als energiebron. Die heb je immers nodig om je (intensieve) training te vervolledigen, dus zorg dat je geen kou lijdt.

Als je een laagje dikker gekleed bent, zal dit normaal niet het geval zijn.
De ingeademde lucht opwarmen, vraagt wel wat meer energie. Op die manier zal je toch iets meer energie verbranden bij het sporten in koud weer.

Hoe komt het dat ik meer honger heb wanneer ik sport in koud weer?

Als je lichaamstemperatuur daalt, wordt je eetlust aangewakkerd en krijg je honger. Denk maar aan zwemmen, nadien ga je toch steeds op zoek naar eten?
Als je op dat moment iets eet, wordt je vuurtje als het ware aangestoken en komt er warmte vrij na de vertering van het voedsel. Je voeding geeft je dus niet alleen energie, maar zorgt er ook voor dat je opwarmt in de winter.

Is drinken belangrijk in koude omstandigheden?

Plassen is in koude omstandigheden niet zo praktisch en aangenaam. Je bent misschien overkleed, en de koude schrikt je ook wat af. Desalniettemin verlies je wel veel vocht. Je zweet in principe minder, maar dit geldt niet indien je dik gekleed bent. Bovendien gaat er veel vocht verloren via de ademhaling. De koude lucht die je inademt, wordt immers opgewarmd en bevochtigd. De koude onderdrukt je dorstgevoel, maar blijf voldoende drinken want uitdroging heeft een grote impact op je sportprestatie.

Wat kan ik best eten en drinken?

Warme voedingsmiddelen zullen je lichaamstemperatuur nog meer beïnvloeden dan koude maaltijden. Je herstel wordt hier ook door beïnvloed. Na sporten in koud weer kies je dus best voor een warme chocomelk, warme havermoutpap of een volwaardige, warme maaltijd.

Heb je trouwens tijdens je inspanning al eens een warme thee met honing geprobeerd? Smaakt heerlijk en de thee houdt je lekker warm. Er bestaan ook thermo-drinkbussen die je drank langer warm houden. Wanneer je een sportdrank toevoegt (poeder), dan verlaag je ook het vriespunt. Zo heb je minder kans op een bevroren drankje

Wat eet en drink jij als het winter is?

De algemene richtlijnen blijven dus gelden in de winter, alleen kies je best vaker voor warme voeding en mag je niet vergeten dat drinken toch belangrijk blijft. De wintermaanden zijn ook ideaal om wat te experimenteren met nieuwe producten die je tijdens het seizoen wil gebruiken. Maak er dus een goede gewoonte van om dan reeds alles uit te testen, zodat je dat niet meer tijdens de competitiemaanden hoeft te doen.

Laat de winter nu maar komen! Of liever niet?
Deel je ervaringen door een reactie na te laten.


  • Peter Van Gorp schreef:

    Bedankt Stéphanie voor de vele nuttige tips dewelke mij dagdadelijks helpen bij het intensief sporten(fietsen) en dit zelfs op 62 jarige leeftijd. Hopelijk komt er in 2016 nog meer van dergelijke deskundig advies
    Nogmaals bedankt
    Gr Peter

  • Ivan Vandersmissen schreef:

    Naast het prachtig sportkookboek vol nuttige weetjes en mooi gepresenteerde recepten met schitterende foto’s, bezorg je me telkens weer nieuwe weetjes en nuttige extra info.
    Ik kijk dan ook uit naar meer van dat in 2016
    Dank voor dit initiatief!

    Mvg,

    Ivan

  • Inge Brunello schreef:

    Beste Stephanie,

    Elke week opnieuw kijk ik uit naar die nuttige tips van u. Je verrast me ieder week.

    Ik wens u en uw familie ook een heel fijn eindejaar en een gezond, sportief en liefdevol 2016.

    Mvg,

    Inge Brunello

  • Bultinck Philip schreef:

    Beste,

    Altijd tof om je nuttige tips te mogen ontvangen…een sportende mens is nooit te oud om te leren!
    Bij deze wens ik vanwege m’n vrouwtje en ik,U en je familie een heel fijn eindejaar en een gezond,sportief en liefdevol 2016 toe.

    Grtz,Fluppe en Marleen

  • freddy dedeken schreef:

    dank je voor de allerlei tips . een sportief 2016. grts fred

  • >