Hoe we bij Trek-Segafredo de voeding van de wielrenners optimaliseren - Alles over sportvoeding
Trek-Segafredo optimaliseert voeding wielrenners

Hoe we bij Trek-Segafredo de voeding van de wielrenners optimaliseren

Een voedingsaanpak op maat

Sportvoeding is een fundamenteel onderdeel van teams waar presteren centraal staat, zoals Trek-Segafredo. De sportvoedingsaanpak is vooral aangepast aan de noden van de atleten.

In een grote ronde zoals de Tour de France kunnen de renners bijvoorbeeld niet gewoon elke dag hetzelfde eten en drinken: bergetappes vragen meer calorieën dan tijdritten of vlakke ritten en vereisen dus dat renners meer eten. Tegelijkertijd moeten de beste klimmers er ook op letten dat ze mooi op gewicht blijven zodat ze de steilste beklimmingen de baas kunnen. Een gedetailleerd overzicht van wat renners eten en drinken tijdens een rittenwedstrijd vind je hier.


Stephanie Scheirlynck is ondertussen al drie jaar de sportvoedingsexperte van Trek-Segafredo. Toen ze haar carrière begon in 2006 was er nog een totaal andere visie op voeding dan nu. Haar ervaring en expertise hebben ervoor gezorgd dat ze een cruciaal onderdeel is geworden van het performance team, zeker tijdens wedstrijden waar de prestatie afhangt van maanden voorbereiding.

Voor de belangrijke bergritten is het bijvoorbeeld belangrijk dat de renners niet teveel vezels eten. Als je veel vezels eet – zoals havermout of volkoren pasta en brood of sommige groenten en fruit – dan houdt je lichaam meer vocht vast en ben je dus zwaarder. Dit zou kunnen betekenen dat je er twaalf weken alles aan doet om op het juiste gewicht te komen om dan de avond voor je belangrijke bergrit twee kilo bij te komen.

Trek-Segafredo voeding wielrennen

Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo) beklimt de Passo dello Stelvia tijdens de 18e etappe van de Giro d’Italia 2020.

De renners zelf de juiste keuzes leren maken


Trek-Segafredo is uiteraard niet het enige team dat voeding als belangrijk onderdeel van hun strategie inzet. Alle World-Tour ploegen zijn dagelijks bezig met het verfijnen van hun trainings- en voedingsmethodes om tijdens de belangrijkste races van het jaar net dat ene procentje beter te zijn.


Maar Stephanie Scheirlynck wilde niet zomaar kant-en-klare maaltijden voorschotelen voor de renners. Ze wilde vooral haar kennis en expertise op de juiste manier overdragen aan de renners zodat zij zelf ook de juiste principes kunnen toepassen, ook wanneer zij zelf niet in de buurt is om te helpen. En zelfs als ze er is, stellen de renners zelf hun maaltijden samen aan het buffet, met een paar cruciale richtlijnen in het achterhoofd.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat renners echt goed begrijpen welke voeding hen helpt bij welke prestatie. En het is ook aan hen om de juiste beslissingen te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat dit beter werkt dan hen gewoon te zeggen: "Je hoeft er niet over na te denken en eet maar wat we jullie geven". Zo leer je je lichaam niet kennen.

Praktisch en eenvoudig in plaats van theoretisch en complex

Scheirlynck zorgt ervoor dat de informatie vooral heel praktisch is. De renners hoeven bijvoorbeeld niet te weten wat de moleculaire structuur is van elk type koolhydraat. Maar het helpt wel om te weten wat de voordelen zijn en hoe ze werken. Ze heeft ook een kleurensysteem ontwikkeld zodat renners makkelijk kunnen zien hoeveel ze moeten eten en drinken voor een wedstrijd (rood staat voor zware dagen zoals een bergrit in een grote ronde of een klassieker zoals Parijs-Roubaix).

We proberen een goeie structuur te creëren tussen december en september. In de tussenperiode speelt ook het psychologische aspect. Als je frietjes wil eten, doe dat dan. Als je croissants wil voor ontbijt, niet twijfelen en doen.

De juiste voeding op het juiste moment van het seizoen


De voedingsaanpak op punt houden voor ongeveer veertig atleten gedurende een volledig wielerseizoen is een grote logistieke uitdaging. Renners zijn aan de slag in verschillende delen van de wereld tegelijkertijd met vaak totaal verschillende voedingsbehoeftes. Scheirlynck kan onmogelijk op alle plaatsen tegelijk zijn – hoewel ze dat graag zou willen – dus moet ze goed overleggen met de teamdokters, soigneurs en koks die de renners begeleiden om zeker te zijn dat de richtlijnen goed gevolgd worden. 


Off-season planning is dan weer heel eenvoudig. Stephanie moedigt de renners en rensters aan om zoveel mogelijk te eten wat ze graag willen. In dit artikel lees je meer over waarop te letten qua voeding na het sportieve seizoen.

Als je niet op de fiets zit, schakel de sportvoedingsknop in je hoofd dan ook maar uit. Als je wil slapen tot de middag, ontbijt wil overslaan en direct lunchen of omgekeerd, doe dat dan gewoon. We zorgen voor een strikte structuur van december tot september, maar psychologisch is het heel belangrijk dat je in de tussenperiode kan doen wat je wil. Of je nu frietjes of croissants wil eten, doe het gewoon.

Trek-Segafredo voeding wielrennen

Frieten na de Ronde van Vlaanderen voor Ryan Mullen (Trek-Segafredo).

Voeding = fysiek én mentaal

Scheirlynck wil vooral voorkomen dat de juiste voeding toepassen een last wordt. De regels wat versoepelen tijdens het off-season zorgt bij de renners voor mentale rust. Hun doel na de rustperiode mag nooit zijn om teveel gewicht bij te komen, maar een beetje gewicht bijkomen is geen enkel probleem, we moedigen het zelfs aan!


Er zijn natuurlijk ook renners die zo strikt en zo extreem zijn tegelijk dat ze na een periode van drie of vier weken rust zes kilo zijn bijgekomen. Alle renners moeten wat gewicht winnen, want als ze de winter ingaan met het gewicht en de lichaamssamenstelling voor de zomer, zijn ze de hele tijd ziek. Hun immuniteit is dan ook een stuk lager. Dus ze moeten echt drie kilo bijkomen…maar geen tien.


2020 gooide de plannen en schema’s van Scheirlynck natuurlijk flink overhoop. Het seizoen startte goed met Richie Porte en Ruth Winder die de Tour Down Under wonnen en Jasper Stuyven die de Omloop Het Nieuwsblad won op 29 februari. Maar midden maart viel het seizoen stil door de Covid-19 pandemie. Veel renners waren net op hun piek, maar aangezien er geen vooruitzichten waren op wedstrijden verplichtte Stephanie hen toch om de fiets aan de kant te laten en in off-seasonmodus te gaan.

Jullie zijn allemaal in topvorm, maar ga terug in wintermodus!

Ik moest samen met coaches en dokters van Trek-Segafredo tegen de renners en rensters zeggen: "Jullie zijn in topvorm, maar ga nu snel terug naar wintermodus. Zet jullie fiets in de garage voor een paar weken." Dat was voor hen heel vreemd: "Ik ben in topvorm, ik heb mijn gewicht op punt, ik moet NU presteren… Wat nu?’” Het was pas toen de UCI officieel aankondigde dat de races op 1 augustus zouden hervat worden met de Strade Bianchi dat we konden vertellen aan de renners wat ze wanneer konden en moesten doen.

Trek-Segafredo voeding wielrennen

Letizia Paternoster van Trek-Segafredo maakte het beste van de lockdown.

Trek-Segafredo bereidde zich voor op het ‘uitgestelde’ seizoen net zoals ze deden voor het oorspronkelijke seizoen. Scheirlynck onderzocht hoe de lichamen van de renners reageerden op de onverwachte rustperiode door bloedresultaten en lichaamssamenstelling te analyseren. Zoals verwacht waren ze veel gezonder dan middenin het wielerseizoen.

Ze moeten gezond zijn en hun piekvorm kan lage waarden met zich meebrengen: een laag vetpercentage maar ook lage reserves aan vitaminen of mineralen. We volgen dit zo goed als mogelijk op om te vermijden dat ze te ver zouden gaan.

Na de evaluatie van de renners maakt Stephanie een voedingsplan dat veel elementen samenbrengt die ze verzamelde tijdens de trainingstage aan het begin van het seizoen. Scheirlynck gebruikt die stage om individueel te spreken met renners en rensters. Ze leert hun doelen kennen en ze bepaalt samen met hen wanneer ze in topvorm moeten zijn en hoe hun gewicht moet evolueren. Ze bespreken ook voorkeuren qua voedsel en allergenen tot zelfs de favoriete smaak van de energygels.

Trek-Segafredo voeding wielrennen

De renners van Trek-Segafredo selecteren hun Enervit sportvoeding voor elke race.

2020: één grote puzzel

Scheirlynck maakt gebruik van het off-season om de logistieke organisatie uit te werken. Dat is bijvoorbeeld de planning waar en wanneer zij en de chefs moeten zijn gedurende het volledige seizoen. Toen ze de volledig herwerkte wedstrijdkalender voor 2020 te zien kreeg begreep ze al snel dat het quasi onmogelijk zou zijn om voor alles het perfecte plan te hebben.

Dit jaar was het één grote puzzel. Op een bepaald moment was iedereen tegelijk in competitie. Normaal gezien hebben we acht renners die de klassiekers rijden terwijl de rest zich thuis voorbereid op de volgende wedstrijden, de Ardennenklassiekers bijvoorbeeld.

Als die koersen dan beginnen zijn de klassieke renners terug. 


Op een bepaald moment waren er vier freelance chefs aan de slag om alle overlappende races te coveren en zelfs dat was niet altijd genoeg om alle mannen en vrouwen op het juiste moment van de juiste voeding te voorzien. Als er bepaalde renners aan een wedstrijd meededen zonder chef van de ploeg, dan belde Scheirlynck naar de chefs van het hotel en de sportvoedingssponsors om zeker te zijn dat de renners de juiste voeding hadden.

Mattias Reck (Trainer) and Sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck, beide deel van het Trek-Segafredo performance team, moesten als het ware toveren in het vreemde seizoen 2020.

Mattias Reck (trainer) and Stephanie Scheirlynck (sportvoedingsexperte), beide deel van het Trek-Segafredo performance team, moesten als het ware toveren in het vreemde seizoen 2020.

Een systeem dat de renners willen volgen.

Met zo’n uitdagend schema waren Scheirlynck’s inspanningen om de renners en rensters de juiste principes bij te brengen cruciaal. Goed communiceren tijdens de pandemie is moeilijk, maar met hun eigen kennis en met de hulp van het systeem met kleurcodes konden de renners zelf goed instaan voor de juiste sportvoeding op het juiste moment.


Het ultieme doel van Stephanie is het opzetten van een systeem dat elke renner makkelijk kan en wil volgen met een minimum aan begeleiding. Door de sporters genoeg vrijheid te geven krijgen ze ook de kans om bij te leren door trial and error. Door dat proces leren ze heel goed hoe het systeem werkt.

Soms krijg ik een berichtje met de boodschap: "Stephanie, nu begrijp ik wat je bedoelt! Ik deed een training van een goeie zes uur en ik had enkel dit mee qua voeding en ik was helemaal leeg op het einde.” Op zo'n moment probeer ik uit te leggen wat het belang is van voldoende eten en drinken op training. Als je dit doet tijdens een wedstrijd, waarom zou je het dan niet op training doen, die is toch even belangrijk?

Het doet Scheirlynck deugd als ze ziet dat renners zelf initiatief nemen met hun voeding. Het belang van goede voeding voor de prestatie van de sporter werd tot vrij recent te weinig naar waarde geschat. Tegenwoordig is voedingsstrategie een volwaardig onderdeel van de training en de renners leren zelf de juiste beslissingen nemen.

We, zowel ikzelf als de coaches zouden graag zien dat – als ze terugkomen na de rustperiode – ze ernaar uitkijken en blij zijn om terug te kunnen starten en dat ze hun fietsen echt gemist hebben. Én dat het zelfs gemist hebben om gezond te eten. Soms zeggen ze, "Ok, nu heb ik alles gegeten wat ik wou, ik kan er weer een paar maanden tegen, dus laat me maar opnieuw gezond eten!.”

Dit artikel en foto's verschenen eerder in originele vorm op de website van Trek-Segafredo.

About the Author Stephanie Scheirlynck

Ik ben experte in sportvoeding en help sporters en topatleten in allerlei sportdisciplines om beter en comfortabeler te presteren. Ik werk o.a. met de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), RSC Anderlecht, Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek). Ik schreef ook al zes sportkookboeken.

follow me on:

Leave a Comment: