Voedingssupplementen voor sport: wat werkt en wat niet?

Voedingssupplementen: wat werkt en wat niet?

Voedingssupplementen zijn populair bij sporters. Steeds weer komen er nieuwe producten op de markt en prestatiebevorderende wondermiddelen worden met de regelmaat van de klok ‘ontdekt’. Maar daarnaast zijn er ook de ‘gevestigde waarden’. Deze supplementen hebben het voordeel dat er heel wat studiewerk en onderzoek aan hen kon worden gewijd. Atleten die op een verantwoorde manier aan sport doen, weten dat ze heel voorzichtig met voedingssupplementen moeten omspringen. Sportdiëtisten volgen de materie continu op. Het is verstandig hun advies in te winnen alvorens gebruik te overwegen.

Hieronder vind je een lijst uit een recente wetenschappelijke studie die weergeeft in welke mate bepaalde supplementen al dan niet werkzaam zijn en op welk gebied. 

Opgelet

Het is niet omdat de werking van een supplement of stof bewezen is, dat dit geldt voor alle personen, in alle omstandigheden en bij alle dosissen. Het is altijd wijs om te rade te gaan bij een expert of arts vooraleer je bepaalde supplementen begint te nemen.

Supplementen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat de stof een prestatiebevorderend effect heeft.

Om je uithouding te verbeteren:

  • caffeinekoolhydraatgels en -dranken
  • beta-alanine
  • rode bietensap
  • natriumbicarbonaat/citraat
  • antioxidanten

Om je kracht te verbeteren:

  • eiwitsupplementen
  • creatine

Om je gezondheid te verbeteren:

  • probiotica
  • electrolieten (mineralen)
  • vitamine D

Supplementen waarvan enig wetenschappelijk bewijs is, maar waarover geen sluitende consensus bestaat.

Om je uithouding te verbeteren:

  • taurine
  • L-carnitine
  • Cherry active

Om je kracht te verbeteren:

  • leucine
  • vertakte aminozuren (BCAA)

Om je gezondheid te verbeteren:

  • vitamine C
  • multivitaminen
  • glucosamine
  • quercetine
  • glutamine
  • visolie
  • collageen

Supplementen waarvoor er een gebrek aan bewijs is dat ze werken of waarbij een hoog risico op vervuiling met verboden stoffen bestaat.

Om je uithouding te verbeteren:

  • efedrine
  • methylhaxanemine
  • kruidensupplementen
  • citruline malaat
  • L-arginine
  • synefrine

Om je kracht te verbeteren:

  • ZMA
  • testosteron
  • ‘boosters’‘
  • kruidensupplementen
  • colostrum

Om je gezondheid te verbeteren:

  • magnesium
  • kruidensupplementen

Referenties

G.L. Close, et al., New strategies in sport nutrition to increase exercise performance. Free Radic. Biol. Med. (2016).

About the Author Stephanie Scheirlynck

Ik ben experte in sportvoeding en help sporters en topatleten in allerlei sportdisciplines om beter en comfortabeler te presteren. Ik werk o.a. met de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), RSC Anderlecht, Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek). Ik schreef ook al zes sportkookboeken.

follow me on:

Leave a Comment: