Wat doet alcohol met je sportprestaties? - Alles over sportvoeding

Wat doet alcohol met je sportprestaties?

Als sporter heb je alcohol absoluut niet nodig en het heeft een negatieve invloed op heel wat processen in je lichaam die je sportprestaties en herstel beïnvloeden. Het is daarom belangrijk dat je geen alcohol drinkt in de uren voor en na een sportieve inspanning. In deze video vertel ik je er meer over:

Alcohol oefent dus een negatieve invloed uit op de sportprestaties door:

  • het vochtafdrijvend effect waardoor je en/of uitgedroogd aan een training start, meer vocht verliest en het langer duurt vooraleer je gerehydrateerd geraakt. In dit artikel bespreken we hoeveel je best drinkt tijdens inspanning.
  • de slaapverstorende werking waardoor je meer vermoeid bent en trager herstelt
  • de toxische invloed op je lichaam waardoor de lever prioriteit moet geven aan het verwerken van alcohol en dit gaat ten koste van het verwerken van andere stoffen
  • bovendien brengt iedere gram alcohol 7kcal aan en bevatten de meeste alcoholische dranken ook nog eens extra suiker, dus gezond is het zeker niet

Je kan alcohol dus helemaal bannen als sporter, ofwel drink je het sowieso met mate (niet meer dan enkele consumpties per week).

Zit jij soms aan de drank?

Drink jij soms wel eens alcohol in de uren voor of na een inspanning? Of wat is jouw ervaring van het effect van alcohol voor of na het sporten? Deel het hieronder met me door een reactie te laten. Bedankt en schol 😉 !

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment:

18 comments
Vany says

Hoi,

In de week drink ik geen druppel alcohol. In het weekend daarentegen drink ik wel enkele biertjes. Gemiddeld genomen een 4 a 5 tal glazen op een weekend/week.

Reply
serge says

Hey,ik wil je toch even tegenspreken.ik drink bij een rit langer dan 80km minstens een halve liter donkere legde en dan gaan mijn benen er weer als 200% vandoor.als ik naar zee rij (220 km)drink ik 3 liter donkere leffe en 3 liter sportdrank.ik voel me dan super als ik aan zee aankom.serge

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Wauw, Serge. Dit is echt heel apart 😉
    Als jij je daar goed bij voelt, kan dit hoor.
    Ik zou het alleen niet aanraden en ben ervan overtuigd dat je door de combinatie sportdrank en voeding minstens even goed zal presteren 🙂
    Misschien eens een test waard?

    Reply
deley danielle says

ik drink sowieso niet veel alcohol, vorig jaar 10 maanden zonder alcohol voorbereiding op een volledige 3atlon in Kopenhagen, mijn eerste glaasje gedronken 25 december 🙂

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    En dat smaakte waarschijnlijk dubbel zo goed… of net niet 🙂

    Reply
Patrick Croisiaux says

Klopt helemaal. Wij doen ook geregeld een “terrasje”. Maar, nooit meer dan een Grimbergen. Bij het eten lust ik ook wel een glaasje wijn. Maar, daar houdt het op. Tijdens de voorbereiding van de Pirata in Bormio verleden jaar, heb ik alcohol gedurende de laatste 7 weken voor het evenement volledig verbannen en ik moet zeggen, dat was een schot in de roos. Ik voelde mij op alle vlakken beter. Ik was veel minder snel vermoeid tijdens een training, waarschijnlijk als gevolg van de beter slaapkwaliteit. En wat vooral opviel was dat ik in die periode de toch nog aanwezige paar extra kilo’s sneller kwijtgeraakte dan in de maanden voorheen.

Reply
Guy says

Heb er geen enkel probleem mee. Ben al 3 jaar van de drank af.

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Je hebt het zeker niet nodig, en soms is het gemakkelijker om geen te drinken dan te starten met één glaasje enz…

    Reply
jean-paul says

kan soms 2 tot 3 maanden alcohol vrij blijven, ik stel dan vast dat ik vooral meer energie heb en beter herstel. Spijtig genoeg hou ik het nooit een heel jaar vol.

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Het is zeker niet dat er niets mag hoor, Jean-Paul.
    Misschien kan je beter een gulden middenweg zoeken, zoals van maandag tot vrijdag geen en dan eens een glaasje in het weekend.
    Zo heb je een goed evenwicht zonder nadien je schade in te halen.

    Reply
Jorika says

Ik drink zelden tot nooit, meestal ben ik ook de chauffeur. Ik vermaak mij ook prima met een sinas of gewoon een flesje water. Als ik 2 of 3 alcoholische versnaperingen per jaar nuttig is het veel.

Reply
patrick says

wat is drinken?ik drink dagelijks een glaasje wijn bij het eten(is goed voor het hart zegt men )en een paar biertjes in het weekend .is dit nadelig voor mij of niet.

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Patrick,

    Je hebt geen alcohol nodig natuurlijk, en de gezondheidsrichtlijnen stellen max 10 glazen alcohol per week…

    Groetjes,
    Stephanie

    Reply
Elke says

Waarom bevat Ginseng & Guarana energy gel van Etixx alcohol?

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dit kan je best even bij hen navragen 😉

    Reply
Add Your Reply