Wat te denken van koolhydraten? - Alles over sportvoeding

Wat te denken van koolhydraten?

Koolhydraten zijn vast en zeker de meest besproken voedingsstoffen. Ik krijg dan ook heel vaak de vraag of je ze als sporter wel nodig hebt, en ik hoor er echt heel uiteenlopende stellingen over. 

Laat me duidelijk zijn: ik ben ervan overtuigd dat zij die het minst koolhydraten nodig hebben (zittend beroep, geen extra beweging of sport), er het meest van eten! Zo hebben koolhydraten al snel de stempel ‘dikmaker’ gekregen, terwijl dat natuurlijk uit de context is getrokken.

 Om klaarheid te scheppen in wat koolhydraten nu zijn, in welke vorm ze bestaan en wat ons lichaam ermee doet, heb ik deze update eraan gewijd:

In vergelijking met andere energiebronnen is de voorraad energie uit koolhydraten in het lichaam zeer beperkt:

Tijdens inspanning zijn het dan ook alleen maar de koolhydraten die uitgeput kunnen raken:

Je vindt koolhydraten terug onder allerlei vormen. De meest elementaire opdeling is deze tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. We spreken soms ook wel van simpele en complexe suikers:

Zonder koolhydraten is overleven onmogelijk, want ze zorgen niet alleen voor de brandstof in je spieren, ze zorgen er ook voor dat je hersenen en andere vitale organen steeds over voldoende energie beschikken om hun taken uit te kunnen voeren:

Sporters dienen dus zeker voldoende koolhydraten in hun voeding te voorzien, ze kunnen bij actieve personen tot wel 70% van de totale energie-inname vertegenwoordigen.

Wat denk jij van koolhydraten?

Deel je mening met me onderaan dit artikel.


  • claes rudy schreef:

    bedankt voor deze info Stephanie

  • Steven robinne schreef:

    Heel interssant ben zelf gedreven fietser en inderdaad het lichaam heeft koolhydraten nodig anders kom je al redelijk snel de man met de hamer tegen tijdens zwaardere tochten.
    Vindt het ook altijd interssant u updates te lezen ??

  • Stephanie schreef:

    Ikzelf heb een zittend bureau en probeer op de dagen dat ik niet sport niet te overdrijven met koolhydraten. Wanneer er echter een training of ritje met de fiets gepland staat, vul ik voldoende voorraad aan, want anders haal ik de eindmeet niet :-). Heb het zelf ondervonden, wat dit met mijn lichaam doet, als ik geen of weinig koolhydraten gegeten heb, het een enorm lastig ritje is met een hoge hartslag. Na eens een training en rit gedaan te hebben met te weinig koolhydraten, spring ik niet meer op de fiets zonder koolhydraten ;-).

  • Bob schreef:

    Bedankt Stephanie voor deze heldere toelichting. Alweer mooi visueel en in gewone mensentaal voorgesteld. Steeds interessant! Ik eet zelf voor het lopen altijd nog een banaan of wat peperkoek. Dat, in combinatie met voldoende water drinken, maakt een wereld van verschil. Dat voel je inderdaad het best als je eens een uurtje gaat lopen zonder deze extra brandstof… 🙂

  • Rudy Nuyens schreef:

    Bedankt Stephanie , nu ben ik weer wat dichter bij de stap dat ik mijn koolhydraten goed kan gebruiken

  • Thomas schreef:

    Hey Stephanie,
    Heb toch een beetje lastig met het feit dat je niet zonder koolhydraten kan als sporter… Als ze maar 2% van onze onergievoorraad uitmaken waarom zou ik dan mijn voeding tot 70% hierop moeten afstemmen? … Ik probeer nu al een aantal maanden een zo laag mogelijke koolhydraat iname te volgen resp. 50gram koolhydraten per dag en heb me nog nooit zo fit gevoeld! Om dit te een beetje te kaderen vorig jaar heb ik geprobeerd een start to run te volgen met de raad een koolhydraatrijk dieet te volgen… Wat maakte dat ik na 3maanden met sporten 4 kg was bijgekomen… dit jaar opnieuw start to run geprobeerd op een LCHF dieet (low carb high fat) 9 kg afgevallen zonder te sporten! En nu met de start to run ineens 50min aan een stuk kunnen lopen zonder enig probleem… Heb ook geen behoefte meer aan de koolhydraten, merk niet meer de “dip” op tijdens sporten wanneer niet van te voren te eten…

    Wat is jou ervaring/bedenkingen bij een LCHF dieet? (Heb dit leren kennen via Tim noakes, Garry Taubes, Nina Teicholz…)

  • Stephanie schreef:

    Dag Thomas,

    Momenteel werk je duidelijk heel goed aan je basisconditie. Je bouwt heel langzaam het lopen op (nog heel korte duur en heel rustig) en combineert dit met koolhydraatarme (niet -loze) voeding. Zo stimuleer je jouw lichaam vet te verbranden en zal je basisconditie verbeteren.
    Het is alleen zo dat wanneer je trainingen langer en/ of intensiever gaan worden, je wel zal merken dat je toch iets meer koolhydraten nodig zal hebben.
    Er zijn heel wat (vooral duur)sporters die deze methode toepassen in de voorbereidingsperiode, maar eens het wedstrijdseizoen daar is, overschakelen op ‘power brandstof’ en dus toch hun koolhydraatinname verhogen.
    Je kan het best zien als ‘vraag en aanbod’: neem de voedingsstoffen die je nodig hebt, wanneer je ze nodig hebt.
    Wanneer jij je prima voelt bij wat je nu doet, is dat uitstekend. Je lichaam past zich aan, en alles verloopt prima.
    Hou er alleen rekening mee dat, wanneer je meer en meer of intensiever wil sporten en je gewicht wil laten stabiliseren, je best opnieuw wat meer volwaardige koolhydraatbronnen kan inschakelen.

    Veel succes,
    Stephanie

  • Hallo Stephanie,

    Ik ga terug de volledige 1000 km Kom op tegen Kanker fietsen (250 km per dag). Dit jaar heb ik ook meegedaan voor de derde keer maar veel last gehad van mijn voeding. Sinds begin dit jaar moet ik volledig glutenvrij eten. Ik had het moeilijk om voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Onder de middag krijgen we een pastamaaltijd van de organisatie maar ik kan deze niet nemen wegens aanwezigheid van gluten. Heb jij oplossingen i.v.m. glutendieet.

    Groeten,
    Erik

  • >