Winterkwaaltjes vermijden met de juiste sportvoeding

Hoe winterkwaaltjes de kop indrukken?

In de winter wordt je weerstand vaak op de proef gesteld. De volgende tips helpen je om je immuunsysteem te versterken en winterkwaaltjes te voorkomen:

Een goede basisvoeding blijft het belangrijkste.

Zoals in ieder seizoen is het van belang om voldoende groenten en fruit te eten. Deze zorgen immers voor anti-oxidanten: stoffen die onze lichaamscellen herstellen en beschermen tegen schadelijke invloeden. Kies daarnaast voor gezonde vetten: plantaardige olie, noten, zaden, pitten, vette vis. Ze zullen je weerstand zeker een boost geven. Het is ook meermaals bewezen dat voldoende koolhydraten en de juiste recuperatievoeding, ervoor zorgen dat je immuniteit in topconditie blijft.

Extra aandacht voor eventuele voedingstekorten.

Een tekort aan eender welke voedingsstof kan je weerstand verzwakken. Je bloed laten controleren tijdens de wintermaanden is dus echt aan te raden om eventuele tekorten op te sporten. Neem nooit zomaar willekeurig voedingssupplementen, maar baseer je op wat jouw lichaam eventueel nodig heeft. Bespreek dit met je (sport)arts of sportvoedingsdeskundige.

Supplementeer op basis van de bloedanalyse eventueel met:

  • Vitamine D:
    Vitamine D wordt in de huid aangemaakt na blootstelling aan zonlicht. In de winter zal dit proces dus minder plaatsvinden. Vitamine D speelt een rol bij de recuperatie tussen intensieve trainingen, en heeft dus een effect op je weerstand.
  • Omega 3 vetzuren en probiotica:
    Omega 3 vetzuren (die je onder andere in vette vis kan vinden) en probiotica (bacteriën die de darmbarrière vormen) verbeteren de immuunreactie.

Niet te mager, niet te dik.

Heb je dit jaar een erg laag vetpercentage gehaald met het oog op zo goed mogelijk presteren? Deze maanden zijn het ogenblik om toch met een klein beetje extra reserve de winter in te gaan. Heel wat sporters trachten deze koude maanden door te komen met hetzelfde vetpercentage als tijdens de competitieperiode. Een te laag vetpercentage heeft echter een nadelig effect op je immuniteit: je bent namelijk veel vatbaarder voor allerlei kwaaltjes en ziektes. Wie ziek uitvalt en belangrijke trainingen moet missen, heeft immers niets aan een laag vetpercentage! Je legt in de winter de basis om het volgende seizoen goed door te komen.

Kom nu maar op, griep!


  • Patrick schreef:

    Ik ga al jaren resoluut voor Vlierbessiroop. Ik pluk de bessen zelf en maak de siroop zelf. Puur bessen en suiker, dus zonder al die industriële toevoegingen. Het wat ik in elke fles toevoeg is een kruidnagel en een tak rozemarijn. Vanaf september tot begin lente ’s morgens 1 eetlepel aangelengd met wat lauw water. Zo lang ik het gebruik ben ik geen keer meer verkouden geweest.

  • >