12 manieren om te voorkomen dat je ziek wordt als sporter - Alles over sportvoeding

12 manieren om te voorkomen dat je ziek wordt als sporter

De griep is terug in het land en er zijn veel sporters die hun trainingsprogramma moeten aanpassen of zelfs helemaal staken wegens ziekte. Dat is natuurlijk erg jammer en kan in sommige gevallen zelfs het eerste deel van je sportseizoen in het water doen vallen.

Daarom bespreek ik in deze video 12 manieren die je meteen kan toepassen om je immuniteit te versterken en het verspreiden van ziektekiemen tegen te gaan:


Je vindt deze richtlijnen ook beknopt hieronder terug:

Eet meer groenten en fruit

Voorzie gezonde voeding die vitaminen, mineralen en antioxidanten aanbrengt.

Voorzie gezonde vetten

Zaden, noten, pitten, vette vis zijn allemaal uitstekende vormen van gezonde vetten die je weerstand ondersteunen.

Geen strenge diëten

Een strenge energiebeperking zorgt voor een daling van je immuniteit en dus een stijging van je kans om ziek te worden.

Niet té snel té scherp

Je optimale sportgewicht hoef je echt niet te bereiken maanden voor je belangrijkste doelstelling.

Supplementen

Vitamine D, omega 3 en probiotica kan je voorzien via een voedingssupplement. Ze ondersteunen je weerbaarheid tegen ziekte

Handhygiëne

Je handen zijn een broeihaard van bacteriën. Was ze regelmatig, zeker voor het eten.

Hou je kiemen voor jezelf

Nies in je elleboog in plaats van in je handen, gebruik papieren zakdoekjes en ontsmet je handen als ze in contact zijn gekomen met neusvocht.

Vermijd fysiek contact

Ziektekiemen springen makkelijk van hand tot hand. Indien het niet hoeft, kan je handje schudden best vermijden.

Je eigen drinkfles

Gebruik je eigen drinkfles die je niet doorgeeft aan anderen. Zeker in teamsporten gebeurt dit wel vaker.

Eigen handdoek eerst

Ook handdoeken en washandjes bevatten erg veel bacteriën dus laat iedereen in huis zijn of haar eigen exemplaar gebruiken.

Verzorg je slaap

Voldoende kwalitatieve slaap is een basisvoorwaarde voor een goede gezond en adequate weerstand. Voel je je wat ziek worden, slaap dan een paar uur meer per nacht. 

Geen contact met zieken

Je moet de kat natuurlijk niet bij de melk zetten. Zijn er mensen in je omgeving ziekjes, vermijd dan zoveel mogelijk direct fysiek contact indien mogelijk.

Wat doe jij om te vermijden dat je ziek wordt?

Neem je bepaalde voorzorgen, supplementen of medicatie? Laat het me weten door hieronder een reactie achter te laten.

Gerelateerd artikel:

Veelgestelde vragen over sportvoeding in de winter
De winter laat wat langer op zich wachten, maar komt er hoogstwaarschijnlijk nog aan.De juiste voeding in koude omstandigheden is[...]

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment:

5 comments
Patrick Croisiaux says

Ik laat sowieso al een 20-tal jaren een anti-griepspuit zetten en weet sindsdien niet meer wat griep is. Geluk gehad?
Ook verkoudheid blijft de laatste jaren achterwege door gebruik van vlierbessensiroop. Is voor mij DE ideale boost voor mijn immuunsysteem. Zelf geplukt en gemaakt dus, geen enkel additief. Het enige wat ik in elke fles toevoeg is een tak rozemarijn, vanwege de anti-bacteriële werking. Het is natuurlijk wat werk (plukken, onzuiverheden uithalen, koken, persen, filteren en op fles doen), maar ik kan het alleen maar aanbevelen. Liever geen siroop? Je kan er ook gelei van maken. Lekker op de boterham, in een fruitshake enz….

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Bedankt voor de extra tips, Patrick! 🙂

    Reply
Steegen says

Dit was weer zeer goede informatie. Ga er zeker op letten. Bedank voor dit mailtje

Reply
Boris says

Ondanks de huidige weersomstandigheden, zoveel mogelijk blijven buiten sporten

Reply
Gino matton says

Hallo,ik neem in winter periode antioxidatie,daar zit magnesium,Vit C,Vit E,betacaroteen,Cu,Selenium,B12

Reply
Add Your Reply