Blog - Alles over sportvoeding

Word een betere sporter

Hier vind je regelmatig nieuwe artikels, video’s en hulpmiddelen over de verschillende aspecten van (sport)voeding.
Schrijf je in om deze automatisch in je mailbox te ontvangen:

Vul je voornaam en emailadres in en krijg al onze artikels en hulpmiddelen in je mailbox:

Artikels

Wat eten en drinken wanneer je minder dan twee uur tijd hebt tussen meerdere sportsessies?

Nu en dan voeren de meeste sporters meerdere sportsessies op een dag uit, zoals een aflossingswedstrijd, een kampioenschap met series of gewoon verschillende trainingen. Om de verschillende sportsessies goed af te kunnen werken speelt het aanvullen van verloren vocht en energie natuurlijk een belangrijke rol. Hieronder bespreek ik kort enkele aandachtspunten en je vindt Lees verder

Lees meer
Optimale spieropbouw na een krachtinspanning

Welke eiwitten moet ik wanneer en in welke hoeveelheid opnemen voor optimale spieropbouw?

Om een optimale spieropbouw te garanderen op dagen met een krachttraining of spierafbraak (vb. na een zware inspanning) moet je de juiste soort eiwitten in de juiste hoeveelheid op het juiste ogenblik opnemen. Voor sporters betekent dit dat er na spierafbraak de juiste aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) via vaste of vloeibare voeding Lees verder

Lees meer

Hoe eten om sneller te herstellen van blessures?

Deze richtlijnen om sneller te herstellen van een blessure kan je hier nalezen:1Eet 5-6 maaltijden met 20-40g eiwit per maaltijd. Tijdens je revalidatieperiode is het belangrijk ongeveer 5 tot 6 maaltijden te nemen. Elke maaltijd zou ongeveer 20-40g eiwitten moeten bevatten, bij voorkeur dierlijke. Meer dan deze hoeveelheid eten, bijvoorbeeld 40-50g, zal het Lees verder

Lees meer

De 5 grootste voedingsfouten in het wielerpeloton

Naar aanleiding van het wielerseizoen dat weer in volle gang is bracht de krant Het Nieuwsblad een groot artikel over de vijf grootste voedingsfouten die ik regelmatig moet helpen oplossen.  En hoewel dit toegespitst is op het wielrennen, komen deze fouten zeker niet alleen in die sport voor en ook zeker niet alleen Lees verder

Lees meer
Sporten als vrouw aandachtspunten en oplossingen

Sporten als vrouw: uitdagingen en oplossingen

Sporten als vrouw brengt specifieke aandachtspunten met zich mee. In deze video + mindmap bespreken we de voornaamste uitdagingen en oplossingen. Je kan de mindmap toevoegen aan je account en downloaden door hier te klikken.We bespreken: Wat Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S) is, hoe je het kan herkennen en behandelencheck De invloed Lees verder

Lees meer

Welke sportdrank moet ik drinken?

De meeste sporters kennen ondertussen het belang van een goede sportdrank: ze verbeteren je prestaties, gaan uitdroging tegen, voorkomen spierkrampen, vullen de mineralen aan die je uitzweet enzovoort. Alleen is het aanbod sportdranken heel groot (zelfs binnen hetzelfde merk) en zijn er nog heel wat sporters die niet goed weten wanneer ze voor Lees verder

Lees meer

Hoe optimaal sporten in warme omstandigheden

Om optimaal te kunnen presteren in een warme en vochtige omgeving kunnen atleten zowel voor, tijdens als na de inspanning heel wat maatregelen treffen. In omstandigheden waarbij de atleet gedurende lange tijd wordt blootgesteld aan een hoge omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid is de kans op uitdroging, prestatieverlies, krampen, flauwvallen, zonneslag en andere oververhittingsverschijnselen immers zeer Lees verder

Lees meer

Barbecue en sport: wat eten en drinken?

Nu de temperaturen weer de hoogte in schieten is het voor velen ook het ideale moment om de sportprikkels weer wat op te drijven. Zo’n heerlijk avondzonnetje betekent voor velen uiteraard ook dat de barbecue nog eens vanonder het stof mag komen. Hoe kan je als sporter meegenieten van een lekkere barbecue zonder Lees verder

Lees meer

Is sportvoeding voor jongeren sterk verschillend tussen uithoudingssporten en explosieve sporten?

Is sportvoeding anders voor kinderen die lange inspanningen moeten leveren dan voor kinderen die kort en explosieve sporten beoefenen? In onderstaande video geeft sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck meer uitleg. Kijk naar het totale energieverbruikHet is belangrijk om te kijken naar de totale energieverbruik van alle activiteiten die de jongere uitvoert op een trainings- en wedstrijddag. Lees verder

Lees meer

Vegetarisch eten: een goed idee als sporter?

De populariteit van vegetarisme bij sporters is de laatste jaren sterk in opmars. Dit heeft zeker ook te maken met de succesverhalen van atleten als Martina Navratilova (tennis), Dave Scott (5x winnaar Ironman Hawaii) en anderen die het vegetarisme promoten.Dit artikel schetst waarom atleten kiezen voor een vegetarische voeding, welke overwegingen vegetarische atleten Lees verder

Lees meer
Krijg je meer spieren als je meer eiwitten eet?

Krijg je meer spieren als je veel eiwitten eet?

De meeste sporters weten ondertussen dat het eten van voldoende eiwitten na een (kracht)training noodzakelijk is voor spierherstel en het opbouwen van extra spiermassa. De vraag die zich vervolgens stelt, luidt: zorgt het eten van meer eiwitten voor een beter herstel of meer aangroei van spieren? Het antwoord is een heel duidelijke NEE: Lees verder

Lees meer

Wat te denken van koolhydraten?

Koolhydraten zijn vast en zeker de meest besproken voedingsstoffen. Ik krijg dan ook heel vaak de vraag of je ze als sporter wel nodig hebt, en ik hoor er echt heel uiteenlopende stellingen over. Laat me duidelijk zijn: ik ben ervan overtuigd dat zij die het minst koolhydraten nodig hebben (zittend beroep, geen extra Lees verder

Lees meer

Voedingssupplementen: wat werkt en wat niet?

Voedingssupplementen zijn populair bij sporters. Steeds weer komen er nieuwe producten op de markt en prestatiebevorderende wondermiddelen worden met de regelmaat van de klok ‘ontdekt’. Maar daarnaast zijn er ook de ‘gevestigde waarden’. Deze supplementen hebben het voordeel dat er heel wat studiewerk en onderzoek aan hen kon worden gewijd. Atleten die op een Lees verder

Lees meer

Waar haal jij je informatie over sportvoeding?

Je leest waarschijnlijk ook allerlei zaken over sportvoeding, zoals:Je mag nooit koolhydraten etenEet nooit pasta, brood of aardappelen, want daar word je dik vanJe moet verschillende dagen na elkaar vastenJe mag sommige voedingsmiddelen nooit met elkaar combineren, want dan val je dood Ondanks 200.000 jaar evolutie mogen we nog altijd niet anders eten Lees verder

Lees meer

Hoeveel eet ik nu best van wat?

Hoeveel en wat je best eet hangt af van je dagelijkse energieverbruik. Dit bestaat uit verschillende factoren: je energieverbruik in rust, wat voor werk je doet (zittende vs. fysiek actieve job), stress, je sportactiviteiten, enzovoort. Je hebt altijd de drie verschillende voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten en vetten) nodig. Eiwit als ‘bouwstof’, koolhydraten en vetten Lees verder

Lees meer

Hoeveel en welk soort vet heb ik nodig?

Vetten zijn, net als eiwitten en koolhydraten, voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. We hebben ze dagelijks nodig, zij het wel met mate. Onderstaande afbeelding levert je de basiskennis over de verschillende soorten vetten. Wat denk jij als sporter van vetten?Deel je mening met me onderaan dit artikel.​ Lees verder

Lees meer

Hoe de beste tussendoortjes kiezen?

Sporters die niet alleen kijken naar de hoeveelheid energie in een voedingsmiddel maar ook naar de samenstelling, weten hoe ze goede van minder goede keuzes van elkaar kunnen onderscheiden. In deze video vergelijken we enkele populaire tussendoortjes en bespreken we waarom deze al dan niet geschikt zijn om te eten voorafgaand aan een Lees verder

Lees meer

Hoe lees je het voedingsetiket?

Als sporter zelf de beste keuzes kunnen maken op het vlak van (sport)voeding begint bij het kunnen lezen van het voedingsetiket. Zonder de basiskennis over koolhydraten, vetten, eiwitten en hun energiegehalte kan je immers moeilijk goede van minder goede keuzes onderscheiden. ​ Lees verder

Lees meer

Hoe winterkwaaltjes de kop indrukken?

In de winter wordt je weerstand vaak op de proef gesteld. De volgende tips helpen je om je immuunsysteem te versterken en winterkwaaltjes te voorkomen:Een goede basisvoeding blijft het belangrijkste.Zoals in ieder seizoen is het van belang om voldoende groenten en fruit te eten. Deze zorgen immers voor anti-oxidanten: stoffen die onze lichaamscellen Lees verder

Lees meer

Heb je zelf ook expertise over sportvoeding?

Heb je zelf expertise over sportvoeding en wil je bijdragen aan de inhoud van dit platform, dan kan je contact met ons opnemen.

Klik op de knop hieronder, vul het formulier in en wij contacteren je spoedig.