Blog - Alles over sportvoeding

Blog

Hier vind je regelmatig nieuwe artikels, video’s en hulpmiddelen over de verschillende aspecten van (sport)voeding.
Schrijf je in om deze automatisch in je mailbox te ontvangen:

Vul je voornaam en emailadres in en krijg al onze artikels en hulpmiddelen in je mailbox:

Artikels

Hoe eten om sneller te herstellen van blessures?

Deze richtlijnen om sneller te herstellen van een blessure kan je hier nalezen:1Eet 5-6 maaltijden met 20-40g eiwit per maaltijd. Tijdens je revalidatieperiode is het belangrijk ongeveer 5 tot 6 maaltijden te nemen. Elke maaltijd zou ongeveer 20-40g eiwitten moeten bevatten, bij voorkeur dierlijke. Meer dan deze hoeveelheid eten, bijvoorbeeld Lees verder

Lees meer
Sporten als vrouw: uitdagingen en oplossingen

Sporten als vrouw: uitdagingen en oplossingen

Sporten als vrouw brengt specifieke aandachtspunten met zich mee. In deze video + mindmap bespreken we de voornaamste uitdagingen en oplossingen. We bespreken: Wat Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S) is, hoe je het kan herkennen en behandelencheck De invloed van de menstruatiecyclus op de sportprestaties, de verschillende symptomen en Lees verder

Lees meer

Wat is mijn optimale sportgewicht?

Veel sporters willen gewicht verliezen maar weten niet wat hun optimale sportgewicht is. Dit gewicht is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, die in deze video worden besproken, zoals:je sportieve doelstellingencheckje sporttak en -disciplinecheckje aspiratieniveau (het niveau dat je ambieert)checkje lichaamstype: niet iedereen is gelijk gebouwd en kan hetzelfde gewicht nastrevencheckje Lees verder

Lees meer

Welke sportdrank moet ik drinken?

De meeste sporters kennen ondertussen het belang van een goede sportdrank: ze verbeteren je prestaties, gaan uitdroging tegen, voorkomen spierkrampen, vullen de mineralen aan die je uitzweet enzovoort. Alleen is het aanbod sportdranken heel groot (zelfs binnen hetzelfde merk) en zijn er nog heel wat sporters die niet goed weten Lees verder

Lees meer

Hoe optimaal sporten in warme omstandigheden

Om optimaal te kunnen presteren in een warme en vochtige omgeving kunnen atleten zowel voor, tijdens als na de inspanning heel wat maatregelen treffen. In omstandigheden waarbij de atleet gedurende lange tijd wordt blootgesteld aan een hoge omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid is de kans op uitdroging, prestatieverlies, krampen, flauwvallen, zonneslag en andere Lees verder

Lees meer

Is sportvoeding voor jongeren sterk verschillend tussen uithoudingssporten en explosieve sporten?

Is sportvoeding anders voor kinderen die lange inspanningen moeten leveren dan voor kinderen die kort en explosieve sporten beoefenen? In onderstaande video geeft sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck meer uitleg. Kijk naar het totale energieverbruik Het is belangrijk om te kijken naar de totale energieverbruik van alle activiteiten die de jongere uitvoert op Lees verder

Lees meer

Vegetarisch eten: een goed idee als sporter?

De populariteit van vegetarisme bij sporters is de laatste jaren sterk in opmars. Dit heeft zeker ook te maken met de succesverhalen van atleten als Martina Navratilova (tennis), Dave Scott (5x winnaar Ironman Hawaii) en anderen die het vegetarisme promoten.Dit artikel schetst waarom atleten kiezen voor een vegetarische voeding, welke Lees verder

Lees meer
Krijg je meer spieren als je meer eiwitten eet?

Krijg je meer spieren als je veel eiwitten eet?

De meeste sporters weten ondertussen dat het eten van voldoende eiwitten na een (kracht)training noodzakelijk is voor spierherstel en het opbouwen van extra spiermassa. De vraag die zich vervolgens stelt, luidt: zorgt het eten van meer eiwitten voor een beter herstel of meer aangroei van spieren? Het antwoord is een Lees verder

Lees meer

Wat te denken van koolhydraten?

Koolhydraten zijn vast en zeker de meest besproken voedingsstoffen. Ik krijg dan ook heel vaak de vraag of je ze als sporter wel nodig hebt, en ik hoor er echt heel uiteenlopende stellingen over. Laat me duidelijk zijn: ik ben ervan overtuigd dat zij die het minst koolhydraten nodig hebben Lees verder

Lees meer

Hoeveel eet ik nu best van wat?

Hoeveel en wat je best eet hangt af van je dagelijkse energieverbruik. Dit bestaat uit verschillende factoren: je energieverbruik in rust, wat voor werk je doet (zittende vs. fysiek actieve job), stress, je sportactiviteiten, enzovoort. Je hebt altijd de drie verschillende voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten en vetten) nodig. Eiwit als ‘bouwstof’, Lees verder

Lees meer

Hoeveel en welk soort vet heb ik nodig?

Vetten zijn, net als eiwitten en koolhydraten, voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. We hebben ze dagelijks nodig, zij het wel met mate. Onderstaande afbeelding levert je de basiskennis over de verschillende soorten vetten. Wat denk jij als sporter van vetten? Deel je mening met Lees verder

Lees meer

Hoe de beste tussendoortjes kiezen?

Sporters die niet alleen kijken naar de hoeveelheid energie in een voedingsmiddel maar ook naar de samenstelling, weten hoe ze goede van minder goede keuzes van elkaar kunnen onderscheiden. In deze video vergelijken we enkele populaire tussendoortjes en bespreken we waarom deze al dan niet geschikt zijn om te eten Lees verder

Lees meer

Hoe lees je het voedingsetiket?

Als sporter zelf de beste keuzes kunnen maken op het vlak van (sport)voeding begint bij het kunnen lezen van het voedingsetiket. Zonder de basiskennis over koolhydraten, vetten, eiwitten en hun energiegehalte kan je immers moeilijk goede van minder goede keuzes onderscheiden. Lees verder

Lees meer

Hoe winterkwaaltjes de kop indrukken?

In de winter wordt je weerstand vaak op de proef gesteld. De volgende tips helpen je om je immuunsysteem te versterken en winterkwaaltjes te voorkomen:Een goede basisvoeding blijft het belangrijkste.Zoals in ieder seizoen is het van belang om voldoende groenten en fruit te eten. Deze zorgen immers voor anti-oxidanten: stoffen Lees verder

Lees meer

Heb je zelf ook expertise over sportvoeding?

Heb je zelf expertise over sportvoeding en wil je bijdragen aan de inhoud van dit platform, dan kan je contact met ons opnemen.

Klik op de knop hieronder, vul het formulier in en wij contacteren je spoedig.