Is je BMI berekenen een goede manier om je streefgewicht te bepalen als sporter? - Alles over sportvoeding

Is je BMI berekenen een goede manier om je streefgewicht te bepalen als sporter?

Heel wat mensen berekenen hun streefgewicht op basis van de body mass index of BMI. Deze index geeft aan of jouw huidige lichaamsgewicht gezond is voor jouw lichaamslengte. Voor sporters zijn er echter wel wat nadelen aan het berekenen van het streefgewicht op deze manier. Deze nadelen en een betere manier om je optimale gewicht te bepalen bespreken we in de video en hieronder.

De Body Mass Index (BMI)

Deze index is een ruwe indicatie van hoe gezond je lichaamsgewicht is voor je lichaamslengte en wordt berekend als volgt:

BMI = gewicht/(lengte*lengte)

Bijvoorbeeld voor een persoon van 84kg en een lichaamslengte van 1,83m:

BMI = 84/(1,83*1,83) = 25,1 kg/m2

Je kan je BMI voor je huidige gewicht en je streefgewicht berekenen met volgende calculator (voer je lengte in cm in, dat is gemakkelijker) . Je vindt ook de referentieklassen terug voor jouw lichaamslengte + meer info onder de calculator.

Calculator

Referentieklassen

Er worden 6 referentieklassen gemaakt voor de BMI:

< 18,5
Ondergewicht

18,5-24,9
Normaal gewicht

25-29,9
Overgewicht

30-34,9
Zwaarlijvig
klasse 1

35-39,9
Zwaarlijvig
klasse 2

>40
Zwaarlijvig
klasse 3

Je ziet in de calculator dat de referentieklassen vrij breed zijn en dat de sporter uit ons voorbeeld zowel bij een gewicht van 62kg als bij een gewicht van 83,4kg nog in de klasse "normaal/gezond gewicht" valt. Terwijl 21kg voor een sporter natuurlijk een gigantisch verschil uitmaakt! 

Dit komt omdat de Body Mass Index oorspronkelijk ontwikkeld werd om grote groepen mensen (vb. uit verschillende landen) met elkaar te vergelijken. Maar voor een individuele analyse van het lichaamsgewicht en zeker om het gewicht van sporters te evalueren is deze index verre van ideaal.

Focus op lichaamssamenstelling

Het is dan ook veel beter om als sporter te kijken naar je lichaamssamenstelling. Door deze te (laten) meten bekijk je de componenten waaruit je lichaam is opgebouwd. In het vorige artikel kon je hier alles over lezen en vond je heel wat voorbeelden voor verschillende sportprofielen.

Een praktisch voorbeeld

Onderstaande sporters hebben exact dezelfde BMI, maar een duidelijk ander lichaamsprofiel:

SPORTER 1

  • Lengte: 183cm
  • Gewicht: 83kg
  • BMI: 24,8kg/m2 (normaal)
  • Vetmassa: 20,8kg (25%)
  • Vetvrije massa: 58,7kg (71%)
  • Botmassa: 3,5kg (4%)

SPORTER 2

  • Lengte: 183cm
  • Gewicht: 83kg
  • BMI: 24,8kg/m2 (normaal)
  • Vetmassa: 5,8kg (7%)
  • Vetvrije massa: 73,7kg (89%)
  • Botmassa: 3,5kg (4%)

BMI en gewichtsverandering

De Body Mass Index geeft ook lang niet altijd weer wat er in het lichaam gebeurt wanneer iemand gewicht verliest of wint. Dit zie je duidelijk in dit voorbeeld (klik op de afbeelding voor een grotere versie):

Voorbeeld: de Body Mass Index geeft veranderingen qua lichaamssamenstelling niet goed weer.

Je zuiver op de Body Mass Index baseren om je streefgewicht te bepalen is dus geen goed idee! Bekijk de video voor extra uitleg van Stephanie.

Vind je deze video en artikel interessant en hecht jij belang aan je Body Mass Index? Laat onderaan een reactie (we publiceren alleen je naam en je reactie).

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment: