Hoe vet verbranden? Lees deze drie strategieën.

Hoe kan ik vet verbranden? Drie strategieën.

Vetverbranding is zowat het meest voorkomende onderwerp in mijn gesprekken met sporters. ‘Hoe kan ik meer vet verbanden? Moet ik echt uren nuchter trainen om vet te verbranden? Bestaat er geen pilletje waarmee ik sneller vet kan verbranden? Moet ik nu echt alle koolhydraten bannen?” Het zijn maar enkele van de vragen die me dagelijks worden gesteld.

Hieronder vind je drie belangrijke strategieën, die wetenschappelijk gefundeerd zijn én resultaten geven over lange termijn, om effectief een verbeterde vetverbranding te bereiken:

En jij?

Heb je zelf nog nuttige strategieën of tips, ervaringen om vet te verbranden?
Deel ze met me door een reactie achter te laten onderaan deze pagina.


About the Author Stephanie Scheirlynck

Ik ben experte in sportvoeding en help sporters en topatleten in allerlei sportdisciplines om beter en comfortabeler te presteren. Ik werk o.a. met de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), RSC Anderlecht, Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek). Ik schreef ook al zes sportkookboeken.

follow me on:

Leave a Comment:

3 comments
serge says

Leuk om te lezen ik neem het mee als ik ga trainen

Reply
De Poorter says

Nuchter trainen ’s morgens, is dat echt nuchter? Daarmee bedoel ik, niets gedronken of iets licht gegeten zoals fruit? Neen, want in fruit zitten er suikers. Ik heb vroeger ’s morgens al proberen lopen op nuchtere maag en ik voel mij echt slap. Moet ik dan aan een heel heel laag tempo lopen?
Wat ik niet versta is, als je dus die loopjes doet om vet te verbranden en je let niet op je calorie-opname, ga je dus eigenlijk u vetmetabolisme aanspreken? Dat was dat wat onderaan u tekst stond, in het vet.

Reply
    Stephanie Scheirlynck says

    Dag Heidi,

    Bedankt voor je vraag.
    Om het effect van nuchter te lopen te genieten is het voornaamste dat je insulinegehalte laag is (insuline wordt geproduceerd om glucose/suikers op te nemen).
    Wanneer je een banaan… eet dan is dit dus niet nuchter. Een tas zwarte koffie doet het insulinegehalte dan weer nauwelijks stijgen.

    Hoe hard je mag lopen hangt af van je conditie: hoe beter je basisuithouding, hoe efficiënter je lichaam vetten kan verbranden en hoe harder je mag lopen zonder je koolhydraatvoorraad sterk aan te spreken. Als je spieren/lever gevuld zijn met glycogeen (opgeslagen vorm van glucose) van de dag ervoor is het ook geen probleem om tijdens een nuchtere training iets te hard te lopen. Daar gaat je lichaam echt niet van in roofbouw gaan. Het gevoel is best hooguit ietwat zwaar tijdens een nuchtere training, en liefst licht tot matig intensief.

    Je verbrandt bijna altijd vet als je sport, dus niet alleen tijdens een nuchtere training. Als je heel intensief traint, dan wordt het aandeel van de vetverbranding wel verwaarloosbaar klein. Wanneer je nuchter traint dan stimuleer je het lichaam vooral om efficiënter vet te leren verbranden, waardoor de basisuithouding verbetert. Nuchtere training gebruiken puur om vetverlies te bewerkstelligen om bv te vermageren is minder effectief, omdat de hoeveelheid energie die je verbrandt tijdens een relatief korte, nuchtere training sowieso beperkt is.

    Veel groeten,

    Stephanie

    Reply
Add Your Reply