Voeding in het wielrennen: videoverslag uit de Dauphiné

Voeding in het wielrennen: videoverslag uit de Dauphiné

Vorige week was ik met de renners van Trek-Segafredo in de Dauphiné. De aandachtige toeschouwer zag me zelfs even live op Sporza de drinkbussen aanreiken 😀:

In het videoverslag leer je meer over wat er allemaal bij zo een rittenwedstrijd komt kijken qua eten, drinken en organisatie. In de video vind je uitleg over:

  • Het ontbijt (00:55)
  • Voeding voor en tijdens de wedstrijd (01:23)
  • Voeding na de wedstrijd (05:35)
  • Voeding 's avonds (06:11)

Met dank aan het Trek-Segafredo wielerteam om me te laten filmen tijdens de Dauphiné!

Extra info over voeding in het wielrennen

Lees zeker ook onderstaande artikels voor meer uitleg, recepten en tips:

Recept voor tijdens het sporten

Hieronder vind je het receptje voor de cake in de bevoorradingstas:

Cake met amandelen en krieken

MoeilijkheidsgraadGemakkelijk

Een zelfgemaakte snack voor tijdens de inspanning. Deze hoeveelheid bakt 14 sneetjes.

Hoeveelheid1 portieVoorbereidingstijd15 minutenKooktijd45 minutenTotale tijd1 uur

Ingrediënten


 150 g krieken op sap
 4 eieren
 200 g suiker
 200 g ongezoete appelmoes
 200 g zelfrijzende bloem
 een mespunt bakpoeder
 50 g geschaafde amandelen, geroosterd

Bereiding:


1

Verwarm de oven voor op 180 °C.

2

Doe de krieken in een vergiet en laat goed uitlekken.

3

Klop de eieren met de suiker tot een luchtige massa. Doe er de appelmoes bij.

4

Meng de bloem met het bakpoeder en zeef bij het beslag. Spatel voorzichtig door elkaar. Doe er dan de krieken en de amandelen bij.

5

Bekleed een cakevorm met bakpapier. Giet het beslag in de vorm en bak 45 minuten in het midden van de oven.

6

Haal de cake uit de vorm en laat afkoelen op een rooster.

Ingrediënten

 150 g krieken op sap
 4 eieren
 200 g suiker
 200 g ongezoete appelmoes
 200 g zelfrijzende bloem
 een mespunt bakpoeder
 50 g geschaafde amandelen, geroosterd

Richtlijnen

1

Verwarm de oven voor op 180 °C.

2

Doe de krieken in een vergiet en laat goed uitlekken.

3

Klop de eieren met de suiker tot een luchtige massa. Doe er de appelmoes bij.

4

Meng de bloem met het bakpoeder en zeef bij het beslag. Spatel voorzichtig door elkaar. Doe er dan de krieken en de amandelen bij.

5

Bekleed een cakevorm met bakpapier. Giet het beslag in de vorm en bak 45 minuten in het midden van de oven.

6

Haal de cake uit de vorm en laat afkoelen op een rooster.

Cake met krieken en amandelen

Vond je dit verslag interessant?

Vond je dit verslag over voeding in het wielrennen interessant? Laat het me weten door onderaan een reactie te laten (alleen de opgegeven naam en de reactie worden gepubliceerd).

About the Author Stephanie Scheirlynck

Stephanie is experte in sportvoeding en begeleidt topsporters in allerlei sportdisciplines, onder wie de wielrenners van Trek-Segafredo, Greg Van Avermaet (wielrennen), Wout Van Aert (veldrijden), Jolien D’hoore (baanwielrennen), Nafi Thiam (atletiek), Koen Naert (atletiek)… Ze is ook de auteur van 6 sportkookboeken. Meer info over Stephanie via www.stephaniescheirlynck.be

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
Annefleur says

Wat ontzettend leuk zo’n “kijkje in de keuken” bij een grote koers!!! Heel interessant.

Reply
Add Your Reply